دانشگاه کردستانمطالعات بازاریابی ورزشی2783-05351220200822Identifying the factors of the Premier Football League’s development of the Islamic Republic of Iran with a Delphi-fuzzy approachشناسایی عوامل توسعه لیگ برتر فوتبال جمهوری اسلامی ایران با رویکرد دلفی- فازی25161528https://www.doi.org/10.34785/J021.2020.783FAاکرم قبادی یگانهدکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانبهرام یوسفیدانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانحسین عیدیاستادیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانفرزاد امیریاستادیار مدیریت صنایع، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی، کرمانشاه، ایرانJournal Article20200514The method of this research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of nature and method. The statistical population of the study was the faculty members of the university and the organization of the Premier League. This research was conducted in two stages. Thus, in the first stage, in order to identify the stages of football development, 10 semi-structured interviews were conducted with experts and specialists active in the organization of the football league and the field of sports management. Using content analysis, 30 sub-codes and 5 main codes were identified. Then 30 factors in the form of a questionnaire entered the second stage. In the second stage, the fuzzy Delphi technique was used in two stages to reach a group agreement between the experts and the screening of the findings of the first stage. Based on the results, five levels of development were identified as indicators of financial, organizational, competitive, performance and human resource development. Paying attention to these factors and its sub-sections can guide the managers and planners of the league in order to develop professionalism in the Iranian Football Premier League.روش این پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق اعضاء هیات علمی دانشگاه و سازمان لیگ برتر بود. این پژوهش در دو مرحله صورت گرفت. بدین صورت که در مرحله اول، جهت شناسایی مراحل توسعه فوتبال، 10 مصاحبه نیمه ساختار یافته با خبرگان و متخصصان فعال در سازمان لیگ فوتبال و حوزه مدیریت ورزشی انجام گرفت. با بهرهگیری از تحلیل مضمون، 30 کد فرعی و 5 کد اصلی شناسایی شد. سپس 30 عامل در قالب یک پرسشنامه، وارد مرحله دوم شد. در مرحله دوم، از تکنیک دلفی فازی طی دو مرحله جهت دستیابی به توافق گروهی بین خبرگان و غربال یافتههای حاصل از مرحله اول استفاده شد. بر اساس نتایج بدست آمده، پنج سطح توسعه با عنوان شاخص توسعه مالی، سازمانی، رقابتی، عملکرد و منابع انسانی شناسایی شد. توجه به این عوامل و زیر بخشهای آن، می تواند مدیران و برنامه ریزان لیگ را در راستای توسعه حرفهای گرایی در لیگ برتر فوتبال ایران هدایت نماید.https://gsmsmr.uok.ac.ir/article_61528_45da9e367bf63648be611ad3e4844dbd.pdfدانشگاه کردستانمطالعات بازاریابی ورزشی2783-05351220200822Investigating the effect of green marketing on the behavioral intentions of consumers of sports brands with the mediating role of social responsibility and brand preferenceبررسی تاثیر بازاریابی سبز بر نیات رفتاری مصرف کنندگان برندهای ورزشی با نقش میانجی مسئولیت اجتماعی و ترجیح برند502661535https://www.doi.org/10.34785/J021.2020.128FAحسین براخاصدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانمهرعلی همتی نژاداستاد مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانزهره ایزانلوکارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانJournal Article20191204The research method was descriptive survey which was done by field method. The statistical population of the study included all consumers of sports brands and the statistical sample was selected based on a sufficient number for modeling in Smart PLS software 10 to 20 times the dimensions of the research item (410 = 10 * 41). Research tools included Green Marketing Questionnaire, Social Responsibility Questionnaire, Brand Preference Questionnaire and Customer Behavioral Intent Questionnaire. Confirmatory factor analysis and path analysis in Smart PLS software were used to evaluate the construct validity and analyze the main hypotheses. The results showed that green marketing has a direct and significant effect on social responsibility, brand preference and behavioral intentions and an indirect effect on behavioral intentions through both mediating social responsibility and brand preference. Therefore, it can be said that although green marketing directly increases the positive behavioral intentions of customers, but interventions such as observing social responsibility towards customers and preferring the green brand of customers to other brands, increase its effect. روش پژوهش توصیفی پیمایشی بود که به روش میدانی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مصرفکنندگان برندهای ورزشی بودند و نمونه آماری بر مبنای تعداد قابل کفایت جهت مدلسازی در نرمافزار اسمارت پیالاس به تعداد 10 تا 20 برابر ابعاد گویه پژوهش انتخاب گردید (41*10=410). ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه بازاریابی سبز، پرسشنامه مسئولیت اجتماعی، پرسشنامه ترجیح برند و پرسشنامه نیات رفتاری مشتریان بودند. از روش تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مسیر در نرمافزار اسمارت پیالاس ، جهت بررسی روایی سازه و تحلیل فرضیات اصلی استفاده شد. نتایج نشان داد که بازاریابی سبز دارای اثر مستقیم و معنیداری بر مسئولیت اجتماعی، ترجیح برند و نیات رفتاری و اثر غیرمستقیم بر نیات رفتاری از هر دو مسیر میانجی مسئولیت اجتماعی و ترجیح برند دارد. بنابراین میتوان بیان کرد هرچند بازاریابی سبز به طور مستقیم سبب افزایش نیات رفتاری مثبت مشتریان میشود، اما مداخلاتی همچون رعایت مسئولیت اجتماعی نسبت به مشتریان و ترجیح دادن برند سبز مشتریان نسبت به برندهای دیگر، اثر آن را افزایش میدهد.https://gsmsmr.uok.ac.ir/article_61535_cc4ebb1f7189857506c0bbf95c400102.pdfدانشگاه کردستانمطالعات بازاریابی ورزشی2783-05351220200822Survey factors affecting market demand of premier league soccer teams in the east azarbaijan provinceبررسی عوامل مؤثر بر تقاضای بازار تیمهای فوتبال لیگ برتری در استان آذربایجان شرقی755161536https://www.doi.org/10.34785/J021.2020.970FAرحیم رمضانی نژاداستاد مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانحمیدرضا گوهررستمیاستادیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانفاطمه احمدیدکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان رضوی، آموزشکده فنی الزهرا، مشهد، ایرانمحسن نوروزیکارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانJournal Article20200210Various factors affect the demand of spectators to participate in the matches of the football teams of the Premier League of East Azerbaijan Province; Therefore, in order to investigate these factors, among all the fans of the three teams of Tractor Manufacturing, Steel Development and Machine Building, 384 people completed the revised questionnaire by Byon, Zhang & Connaughton (2010) based on Morgan table. Structural equation modeling method in PLS software was used for confirmatory factor analysis of dimensions. The results showed that all seven factors of match schedule, host and guest team characteristics, information, general football characteristics, financial and physical considerations and ethnic identity had a significant effect on the market demand of East Azerbaijan Football Premier League teams. Therefore, it is suggested that league management and football clubs pay more attention to game quality, league management and match schedule to attract spectators and increase market demand.عوامل مختلفی بر تقاضای تماشاگران برای حضور در مسابقات تیمهای فوتبال لیگ برتر استان آذربایجانشرقی اثر میگذارد؛ لذا بهمنظور بررسی این عوامل، از میان کلیه هواداران سه تیم تراکتورسازی، گسترش فولاد و ماشینسازی، 384 نفر بر اساس جدول مورگان پرسشنامه بازبینیشده Byon, Zhang & Connaughton, (2010)را تکمیل کردند. از روش مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار PLS، جهت تحلیل عاملی تائیدی ابعاد استفاده شد. نتایج نشان داد که هر هفت عامل زمانبندی مسابقات، ویژگیهای تیم میزبان و میهمان، اطلاعرسانی، ویژگیهای عمومی فوتبال، ملاحظات مالی و فیزیکی و هویت قومی بر تقاضای بازار تیمهای لیگ برتری فوتبال آذربایجانشرقی تأثیر معنیداری داشتند. بنابراین، پیشنهاد میگردد مدیریت لیگ و باشگاههای فوتبال برای جذب تماشاگر و افزایش تقاضای بازار بر کیفیت بازی، مدیریت برگزاری لیگ و زمانبندی مسابقه توجه بیشتری نمایند.https://gsmsmr.uok.ac.ir/article_61536_d06f7fae7e20cb96320991749616d882.pdfدانشگاه کردستانمطالعات بازاریابی ورزشی2783-05351220200822E-marketing: Adoption and Implementation in Sport Tourism of Kurdistan Provinceبازاریابی الکترونیک: پذیرش و بکارگیری در گردشگری ورزشی استان کردستان997661538https://www.doi.org/10.34785/J021.2020.703FAعظیم زارعیدانشیار مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانسارا ورمقانیکارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قروه، قروه، ایرانمریم ورمقانیدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران0000-0002-4793-0278Journal Article20200302The main purpose of this study is to investigate the factors that affect the acceptance and application of e-marketing in sports tourism. The statistical population includes the staff of travel agencies, the staff of the hotel reservation and marketing department, and the members in charge of the marketing duties of the mountaineering, sailing, swimming and cycling sports delegations. According to Cochran's formula, the number of sample members is 265 employees who have used at least one of the e-marketing methods in sports tourism marketing. Research data were collected using a researcher-made questionnaire by simple random sampling. Cronbach's alpha coefficient, factor loads and combined reliability were used to measure the reliability of the study, and the mean of variance and Fornell-Larker criterion were used to measure the validity. SPSS22 and Smart PLS2 software were also used for data analysis. Findings showed that organizational factors, environmental factors, technological factors, ease of use and perceived comparative advantage have a positive and significant effect on the acceptance and application of e-marketing and among these factors, perceived ease of use has the greatest impact on acceptance. And has the use of e-marketing.هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی عواملی است که بر پذیرش و به کارگیری بازاریابی الکترونیک در گردشگری ورزشی تأثیرگذار هستند. جامعه آماری شامل کارکنان آژانس های مسافرتی، کارکنان قسمت رزرواسیون و بازاریابی هتل ها و اعضای عهده دار وظایف بازاریابی هیئت های ورزشی کوهنوردی، قایقرانی، شنا و دوچرخه سواری هستند. تعداد اعضای نمونه با توجه به فرمول کوکران، 265 نفر از کارکنانی است که حداقل یکی از روش های بازاریابی الکترونیک را در بازاریابی گردشگری ورزشی به کار گرفته باشند. داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته به روش نمونه گیری تصادفی ساده جمع آوری شده اند. جهت سنجش پایایی پژوهش از ضریب آلفای کرونباخ، بارهای عاملی و پایایی ترکیبی استفاده و برای سنجش روایی نیز از میانگین واریانس تبئین شده و معیار فورنل-لارکر استفاده شد. از نرم افزارهای SPSS22 و Smart PLS2 نیز برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که عوامل سازمانی، عوامل محیطی، عوامل فناورانه، سهولت استفاده و مزیت نسبی درک شده بر پذیرش و به کارگیری بازاریابی الکترونیک اثر مثبت و معنی دار دارند و در میان این عوامل، سهولت استفاده درک شده بیشترین تأثیر را بر پذیرش و بکارگیری بازاریابی الکترونیک دارد.https://gsmsmr.uok.ac.ir/article_61538_47d5ad505e17fc7cbe9df1e806ea7cb5.pdfدانشگاه کردستانمطالعات بازاریابی ورزشی2783-05351220200822Conceptual model of factors affecting customer satisfaction of sports storesمدل مفهومی عوامل مؤثر بر رضایتمندی مشتریان فروشگاههای ورزشی13210061537https://www.doi.org/10.34785/J021.2020.800FAحسین دنیاپورکارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانفاطمه عبدویدانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانJournal Article20200423The present research is descriptive-applied in terms of methodology. The statistical population of the present study included all customers of Baharestan Passage sports stores in Tabriz who bought sports products at the time of the research. The statistical sample was selected through Cochran's table of 384 customers and finally 380 questionnaires were returned completely and legibly and reviewed. The research tool is a researcher-made questionnaire which was prepared in the form of 7 factors of 26 questions based on the study of comprehensive sources. In order to determine the validity of the questionnaire, 12 professors of sports management were used and the desired corrections were made. In order to assess the reliability of the questionnaire, the Cronbach's alpha coefficient of 0.87 was obtained and accepted. The results showed that from the perspective of sports shop customers, 7 factors were identified as factors of sports shop customers' satisfaction. Finally, the values of factor loads showed that due to the inadequacy of validity, 12 items of the questionnaire were omitted in the analysis of the final research model. Also, the main fit indicators showed that the model has a good fit and the model of customer satisfaction of sports stores was designed, which is in line with the proposed conceptual model.تحقیق حاضر از نظر روششناسی توصیفی - کاربردی است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تمامی مشتریان فروشگاههای ورزشی پاساژ بهارستان تبریز بود که در زمان اجرای تحقیق اقدام به خرید محصولات ورزشی کردهاند. نمونه آماری از طریق جدول کوکران تعداد 384 مشتری انتخاب شد و درنهایت 380 پرسشنامه بهصورت کامل و خوانا برگردانده شده و مورد بررسی قرار گرفت. ابزار تحقیق پرسشنامه محققساخته است که در قالب 7 عامل 26 سوالی براساس مطالعه منابع جامع تنظیم شد. بهمنظور تعیین روایی پرسشنامة مذکور، از نظر 12 تن از استادان رشته مدیریت ورزشی استفاده و اصلاحات مورد نظر صورت پذیرفت نیز بهمنظور سنجش پایایی پرسشنامه مذکور با روش ضریب آلفای کرونباخ معادل 87/0، بهدست آمد که مورد پذیرش قرار گرفت. نتایج نشان داد که از نگاه مشتریان فروشگاههای ورزشی، 7 عامل به عنوان عوامل رضایتمندی مشتریان فروشگاههای ورزشی شناسایی شد. درنهایت مقادیر بارهای عاملی، نشان داد که باتوجه به نامناسب بودن اعتبار 12 مورد از گویههای پرسشنامه، در تحلیل مدل نهایی تحقیق حذف شدند. همچنین شاخصهای اصلی برازش، نشان داد مدل از برازش مناسبی برخوردار هست و الگوی رضایتمندی مشتریان فروشگاههای ورزشی طراحی گردید که با مدل مفهومی پیشنهادی همسو میباشد.https://gsmsmr.uok.ac.ir/article_61537_4f038f21853f5894cd26c29a23886484.pdfدانشگاه کردستانمطالعات بازاریابی ورزشی2783-05351220200822Impact of Emotions on Satisfaction Fanship and Behavioral Intention of Football Clubs of Iran's Premier League Fansتاثیر احساسات بر رضایت، هواداری و مقاصد رفتاری هواداران باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران14813361545https://www.doi.org/10.34785/J021.2020.195FAمحمد پورکیانیاستادیار مدیریت ورزشی، دانشکده تندرستی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانمحمدرضا برومنداستادیار مدیریت ورزشی، دانشکده تندرستی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانسید عماد حسینیاستادیار مدیریت ورزشی، دانشکده تندرستی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانعلی افروزهدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20191229The present study was a descriptive correlational study according to the applied purpose. The statistical population of the study consisted of all fans of Iranian Premier League clubs. A sample size of 200 fans of Iranian Premier League clubs was selected by availability. The research instrument was a semi-researcher-made questionnaire whose reliability was determined to be 0.92. First-order confirmatory factor analysis was used to determine the validity of the structure. Path analysis in Amos software was also used to identify the relationship between variables. The results showed that positive emotions lead to satisfaction and support. Satisfaction also leads to support (0.260) and finally support causes the behavioral intentions of fans (0.305). It is suggested that due to the nature of football and the uncertainty of a team's success in the league, pre-season advertising posters should be designed with promising and successful slogans and full of emotion in order to evoke the emotions of the fans. To increase the chances of selling tickets for the whole season.پژوهش حاضر با توجه به هدف کاربردی جزو پژوهشهای توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را تمام هوادارن باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران تشکیل میدادند. حجم نمونه 200 نفر از هواداران باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران به صورت در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه نیمهمحقق ساخته بود که پایایی آن 92/0 تعیین شد. برای تعیین روایی سازه از تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول استفاده شد. همچنین برای شناسایی ارتباط متغیرها با یکدیگر از تحلیل مسیر در نرمافزار Amos استفاده شد. نتایج نشان داد احساسات مثبت باعث رضایت و هواداری میشود. همچنین رضایت منجر به هواداری (۲۶۰/0) و درنهایت هواداری موجب بروز مقاصد رفتاری هواداران (۳۰۵/۰) میشود. پیشنهاد میشود باتوجه به ماهیت فوتبال و عدماطمینان از موفقیت یک تیم در لیگ، پوسترهای تبلیغاتی قبل از شروع فصل، میبایست همراه با شعارهای امیدوارکننده و موفقیتآمیز و سرشاز از احساسات طراحی شود تا از این طریق احساسات هواداران برانگیخته گردد تا شانس فروش بلیط کل فصل افزایش یابد.https://gsmsmr.uok.ac.ir/article_61545_a427279b10db35a5bcab63bf4eae7ab3.pdfدانشگاه کردستانمطالعات بازاریابی ورزشی2783-05351220200822The effect of social media marketing on the value and repurchase intention of sports shop customersتأثیر بازاریابی شبکه های اجتماعی بر ارزش ویژه و قصد خرید مجدد مشتریان فروشگاههای ورزشی17414961561https://www.doi.org/10.34785/J021.2020.101FAفرشته فیروزیانکارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایرانحسن بحرالعلومدانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران0000-0001-5312-200xحوریه دهقانپوریاستادیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایرانJournal Article20200505This research is applied based on purpose and correlation in nature and has been done by survey method. The statistical population of the study was the customers of sports stores in Semnan province. The statistical sample size was 251 people and was available. Data collection tools were social media marketing questionnaires Mehrabi & et al, (2014), customer equity Hamidizade & et al, (2015) and repurchase intention Dorwasola, (2004) and Rajetgera, (2011). The face and content validity of the questionnaire was confirmed by experts. The reliability of the questionnaires was estimated to be 0.89, 0.84 and 0.84 using Cronbach's alpha test, respectively. The results showed that social media marketing activities have a positive and significant effect on customer equity and repurchase intention; Customer equity has a positive and significant effect on purchase intention and social media marketing activities indirectly have a positive and significant effect on repurchase intention through customer equity. Therefore, it can be said that social networks provide an opportunity to promote the store and the products of the stores.این پژوهش براساس هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، همبستگی میباشد و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعهی آماری پژوهش، مشتریان فروشگاههای ورزشی استان سمنان بودند. حجم نمونهآماری 251 نفر و از نوع در دسترس بوده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای بازاریابی رسانههای اجتماعی Mehrabi & et al, (2014)، ارزش ویژهی مشتری Hamidizade & et al, (2015) و قصد خرید مجدد Dorwasola, (2004) و Rajetgera, (2011) بوده است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامههای توسط صاحبنظران مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامهها نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب برابر با 89/0، 84/0 و 84/0 برآورد شد. نتایج نشان داد، فعالیتهای بازاریابی شبکههای اجتماعی بر ارزش ویژه مشتری و قصد خرید مجدد تأثیر مثبت و معناداری دارد؛ ارزش ویژه مشتری بر قصد خرید تأثیر مثبت و معناداری دارد و فعالیتهای بازاریابی شبکههای اجتماعی بطور غیرمستقیم از طریق ارزش ویژه مشتری بر قصد خرید مجدد تأثیر مثبت و معناداری دارد. بنابراین، میتوان اظهار کرد که شبکههای اجتماعی فرصتی برای شناساندن فروشگاه و محصولات فروشگاهها ایجاد میکنند. https://gsmsmr.uok.ac.ir/article_61561_ff8f94d91a81ff49081ded6a87fef993.pdf