@article { author = {Naseh, Meysam and Akbari Yazdi, Hossein and Elahi, Alireza}, title = {Barriers of Long-Term Relationship between Iran Football Pro League Clubs and Sponsor Companies and Organizations}, journal = {Sports Marketing Studies}, volume = {1}, number = {3}, pages = {25-1}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه کردستان}, issn = {2783-0535}, eissn = {}, doi = {https://www.doi.org/10.34785/J021.2020.465}, abstract = {Identifying the current barriers on relationship path between Iranian Pro League clubs and the sponsor companies and organizations is nowadays of great importance. The aim of the present study was to identify and prioritize these barriers. The study is functional in its purpose and mixed exploratory (quantitative and qualitative) in its data collection method. The statistical population of the study included all marketing managers of public and private sponsor companies and organizations sponsoring Iranian Pro League clubs during 2011-2019, club managers, Iranian Football Federation, and experts of the field. Purposive sampling through snowball sampling was used as the sampling method for qualitative phase, and convenience sampling was used as the sampling method for quantitative phase in which pairwise comparison questionnaire taken from qualitative phase was distributed among fifteen participants from academic experts. Open and axial coding was used for analysis of data in qualitative phase and for identification of components of barriers, and Analytic Hierarchy Process (AHP) was used for prioritizing the components in quantitative phase. Based on the findings, 13 categories and 79 components regarding barriers of long-term communication between Iranian Pro League clubs and sponsor companies and organizations were identified, and economic, legal, and marketing indices and categories had the most rate of importance. Through identifying these barriers, football clubs and sponsor companies and organizations can act upon appropriate strategies to do their best in sponsorship, achieve their goals in sponsorship, and provide reciprocal benefit for both parties of the relationship.}, keywords = {sponsorship,sponsors,Iranian Pro League,Relationship marketing,barriers of relationship}, title_fa = {موانع ارتباط بلندمدت بین باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران با شرکتها و سازمانهای حامی}, abstract_fa = {شناسایی موانع موجود در مسیر ارتباط بین باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال ایران و شرکت‌ها و سازمان‌های حامی امروزه از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف این تحقیق شناسایی و اولویت‌بندی این موانع می‌باشد. روش تحقیق از نظر هدف،کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده‌ها،‌ آمیخته اکتشافی (کیفی و کمی) می‌باشد. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران بازاریابی شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی و دولتی که از سال 1390 تا 1398 حامی باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال ایران بودند، مدیران باشگاه‌ها، فدراسیون فوتبال و خبرگان در این زمینه می-باشد. روش نمونه‌گیری در بخش کیفی به صورت هدفمند و با روش گلوله برفی انجام شد. در بخش کمی نیز، روش نمونه‌گیری در دسترس انجام شد که در میان ۱5 نفر از خبرگان دانشگاهی، پرسشنامه مقایسات زوجی برخاسته از بخش کیفی توزیع گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‌های بخش کیفی و شناسایی مولفه‌های موانع، از روش کدگذاری باز و محوری استفاده شده است و برای اولویت‌بندی مولفه‌ها در بخش کمی از روش تحلیل سلسله مراتبی AHP استفاده شد. بر اساس یافته‌ها 13 مقوله و 79 مولفه در ارتباط با موانع ارتباط بلندمدت بین باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال ایران با شرکت-ها و سازمان‌های حامی شناسایی شد و شاخص‌ها و مقوله‌های اقتصادی، قانونی و بازاریابی بیشترین درجه اهمیت را داشتند. با شناسایی این موانع، باشگاه‌های فوتبال و شرکت‌ها و سازمان‌های حامی می‌توانند راهکارهای متناظر و متناسب با آن‌ها را شناسایی و اتخاذ کنند تا بتوانند به بهترین شکل ممکن در عرصه اسپانسرشیپ گام بردارند و همواره طرفین ارتباط منتفع شده و به اهداف خود از اسپانسرشیپ دست پیدا کنند}, keywords_fa = {اسپانسرشیپ,حامیان,لیگ برتر فوتبال ایران,بازارایابی رابطه‌مند,موانع ارتباط}, url = {https://gsmsmr.uok.ac.ir/article_61628.html}, eprint = {https://gsmsmr.uok.ac.ir/article_61628_d09c834647de109b220eff51f8eb68c6.pdf} }