%0 Journal Article %T بخش بندی سطوح مشارکت تماشاگران تیم های فوتبال بر اساس مدل پیوستار روانشناختی (PCM) %J مطالعات بازاریابی ورزشی %I دانشگاه کردستان %Z 2783-0535 %A اسماعیلی, محسن %A ملکیان, علی %A تجاری, فرشاد %D 2021 %\ 02/19/2021 %V 1 %N 4 %P 96-73 %! بخش بندی سطوح مشارکت تماشاگران تیم های فوتبال بر اساس مدل پیوستار روانشناختی (PCM) %K بخش‌بندی %K تماشاگر %K فوتبال %K لیگ برتر %K مدل پیوستار روانی %R https://www.doi.org/10.34785/J021.2020.635 %X تحقیق حاضر از نظر روش، توصیفی است که به شکل میدانی اجرا شده است. 760 مرد ۱۸ تا ۶۵ سال تماشاگر مسابقات فوتبال تیم­های پرسپولیس و استقلال در لیگ برتر به صورت تصادفی و داوطلبانه مقیاس اندازه­گیری میزان مشارکت (Beaton, Funk, Alexandris, (2009 را تکمیل نمودند. یافته‌‌ها بر اساس ابعاد مشارکت (لذت، مرکزیت و نشان) و در قالب مدل پیوستار روانی، نشان داد که در تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس، کمترین و بیشترین سطوح مشارکت به ترتیب مربوط به سطوح وفاداری (۲/۱۷%) و جذابیت (۲/۳۲%) می‌باشد. همچنین یافته‌های تحلیل عاملی تاییدی نشان داد، مدل چند بعدی مشارکت، ابزاری سودمند برای بخش‌بندی تماشاگران در مراحل نظری مختلف است. بنابراین مدیران رویدادها می­توانند با طراحی استراتژی­های بازاریابی مناسب، نیازها و خواسته­های هر بخش را ارضاء کنند و حرکت در امتداد زنجیره به سمت وفاداری را تسهیل نمایند. نتیجه کلی تحقیق نشان می­دهد، مدل پیوستار روانی می‌تواند به عنوان معیاری برای بخش­بندی تماشاگران ورزشی جهت راهنمایی محققان و بازاریابان ورزشی برای طراحی استراتژی­های بازاریابی هدفمند مورد استفاده قرار گیرد. %U https://gsmsmr.uok.ac.ir/article_61743_b208d12fb1f08b1d57a0ce6aeee24e9a.pdf