دانشگاه کردستان
مطالعات بازاریابی ورزشی
2783-0535
1
2
2020
08
22
شناسایی عوامل توسعه لیگ برتر فوتبال جمهوری اسلامی ایران با رویکرد دلفی- فازی
25
1
FA
اکرم
قبادی یگانه
دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
a.yeganeh86@gmail.com
بهرام
یوسفی
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
bahramyoosefy@yahoo.com
حسین
عیدی
استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
eydihossein@gmail.com
فرزاد
امیری
استادیار مدیریت صنایع، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی، کرمانشاه، ایران
f.amiri@kut.ac.ir
https://www.doi.org/10.34785/J021.2020.783
روش این پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق اعضاء هیات علمی دانشگاه و سازمان لیگ برتر بود. این پژوهش در دو مرحله صورت گرفت. بدین صورت که در مرحله اول، جهت شناسایی مراحل توسعه فوتبال، 10 مصاحبه نیمه ساختار یافته با خبرگان و متخصصان فعال در سازمان لیگ فوتبال و حوزه مدیریت ورزشی انجام گرفت. با بهرهگیری از تحلیل مضمون، 30 کد فرعی و 5 کد اصلی شناسایی شد. سپس 30 عامل در قالب یک پرسشنامه، وارد مرحله دوم شد. در مرحله دوم، از تکنیک دلفی فازی طی دو مرحله جهت دستیابی به توافق گروهی بین خبرگان و غربال یافتههای حاصل از مرحله اول استفاده شد. بر اساس نتایج بدست آمده، پنج سطح توسعه با عنوان شاخص توسعه مالی، سازمانی، رقابتی، عملکرد و منابع انسانی شناسایی شد. توجه به این عوامل و زیر بخشهای آن، می تواند مدیران و برنامه ریزان لیگ را در راستای توسعه حرفهای گرایی در لیگ برتر فوتبال ایران هدایت نماید.
توسعه رقابتی,عملکرد سازمانی,لیگ برتر فوتبال,منابع مالی,رویکرد دلفی _ فازی
https://gsmsmr.uok.ac.ir/article_61528.html
https://gsmsmr.uok.ac.ir/article_61528_45da9e367bf63648be611ad3e4844dbd.pdf
دانشگاه کردستان
مطالعات بازاریابی ورزشی
2783-0535
1
2
2020
08
22
بررسی تاثیر بازاریابی سبز بر نیات رفتاری مصرف کنندگان برندهای ورزشی با نقش میانجی مسئولیت اجتماعی و ترجیح برند
50
26
FA
حسین
براخاص
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
brakhashossien@yahoo.com
مهرعلی
همتی نژاد
استاد مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
ma_hemati@yahoo.com
زهره
ایزانلو
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
zohreh.izanloo@yahoo.com
https://www.doi.org/10.34785/J021.2020.128
روش پژوهش توصیفی پیمایشی بود که به روش میدانی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مصرفکنندگان برندهای ورزشی بودند و نمونه آماری بر مبنای تعداد قابل کفایت جهت مدلسازی در نرمافزار اسمارت پیالاس به تعداد 10 تا 20 برابر ابعاد گویه پژوهش انتخاب گردید (41*10=410). ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه بازاریابی سبز، پرسشنامه مسئولیت اجتماعی، پرسشنامه ترجیح برند و پرسشنامه نیات رفتاری مشتریان بودند. از روش تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مسیر در نرمافزار اسمارت پیالاس ، جهت بررسی روایی سازه و تحلیل فرضیات اصلی استفاده شد. نتایج نشان داد که بازاریابی سبز دارای اثر مستقیم و معنیداری بر مسئولیت اجتماعی، ترجیح برند و نیات رفتاری و اثر غیرمستقیم بر نیات رفتاری از هر دو مسیر میانجی مسئولیت اجتماعی و ترجیح برند دارد. بنابراین میتوان بیان کرد هرچند بازاریابی سبز به طور مستقیم سبب افزایش نیات رفتاری مثبت مشتریان میشود، اما مداخلاتی همچون رعایت مسئولیت اجتماعی نسبت به مشتریان و ترجیح دادن برند سبز مشتریان نسبت به برندهای دیگر، اثر آن را افزایش میدهد.
بازاریابی سبز,نیات رفتاری,مسئولیت اجتماعی,ترجیح برند,مصرف کنندگان ورزشی
https://gsmsmr.uok.ac.ir/article_61535.html
https://gsmsmr.uok.ac.ir/article_61535_cc4ebb1f7189857506c0bbf95c400102.pdf
دانشگاه کردستان
مطالعات بازاریابی ورزشی
2783-0535
1
2
2020
08
22
بررسی عوامل مؤثر بر تقاضای بازار تیمهای فوتبال لیگ برتری در استان آذربایجان شرقی
75
51
FA
رحیم
رمضانی نژاد
استاد مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
rramguil@yahoo.com
حمیدرضا
گوهررستمی
استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
faahmadi1979@gmail.com
فاطمه
احمدی
دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان رضوی، آموزشکده فنی الزهرا، مشهد، ایران
fa_ahmadi1357@yahoo.com
محسن
نوروزی
کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
fatemeh_ahmadi1357@yahoo.com
https://www.doi.org/10.34785/J021.2020.970
عوامل مختلفی بر تقاضای تماشاگران برای حضور در مسابقات تیمهای فوتبال لیگ برتر استان آذربایجانشرقی اثر میگذارد؛ لذا بهمنظور بررسی این عوامل، از میان کلیه هواداران سه تیم تراکتورسازی، گسترش فولاد و ماشینسازی، 384 نفر بر اساس جدول مورگان پرسشنامه بازبینیشده Byon, Zhang & Connaughton, (2010)را تکمیل کردند. از روش مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار PLS، جهت تحلیل عاملی تائیدی ابعاد استفاده شد. نتایج نشان داد که هر هفت عامل زمانبندی مسابقات، ویژگیهای تیم میزبان و میهمان، اطلاعرسانی، ویژگیهای عمومی فوتبال، ملاحظات مالی و فیزیکی و هویت قومی بر تقاضای بازار تیمهای لیگ برتری فوتبال آذربایجانشرقی تأثیر معنیداری داشتند. بنابراین، پیشنهاد میگردد مدیریت لیگ و باشگاههای فوتبال برای جذب تماشاگر و افزایش تقاضای بازار بر کیفیت بازی، مدیریت برگزاری لیگ و زمانبندی مسابقه توجه بیشتری نمایند.
تقاضای بازار,استادیوم,تماشاگر,فوتبال,لیگ برتر
https://gsmsmr.uok.ac.ir/article_61536.html
https://gsmsmr.uok.ac.ir/article_61536_d06f7fae7e20cb96320991749616d882.pdf
دانشگاه کردستان
مطالعات بازاریابی ورزشی
2783-0535
1
2
2020
08
22
بازاریابی الکترونیک: پذیرش و بکارگیری در گردشگری ورزشی استان کردستان
99
76
FA
عظیم
زارعی
دانشیار مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
a_zarei@semnan.ac.ir
سارا
ورمقانی
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قروه، قروه، ایران
saraavarmaghani@yahoo.com
مریم
ورمقانی
0000-0002-4793-0278
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
m.varmaghani@semnan.ac.ir
https://www.doi.org/10.34785/J021.2020.703
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی عواملی است که بر پذیرش و به کارگیری بازاریابی الکترونیک در گردشگری ورزشی تأثیرگذار هستند. جامعه آماری شامل کارکنان آژانس های مسافرتی، کارکنان قسمت رزرواسیون و بازاریابی هتل ها و اعضای عهده دار وظایف بازاریابی هیئت های ورزشی کوهنوردی، قایقرانی، شنا و دوچرخه سواری هستند. تعداد اعضای نمونه با توجه به فرمول کوکران، 265 نفر از کارکنانی است که حداقل یکی از روش های بازاریابی الکترونیک را در بازاریابی گردشگری ورزشی به کار گرفته باشند. داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته به روش نمونه گیری تصادفی ساده جمع آوری شده اند. جهت سنجش پایایی پژوهش از ضریب آلفای کرونباخ، بارهای عاملی و پایایی ترکیبی استفاده و برای سنجش روایی نیز از میانگین واریانس تبئین شده و معیار فورنل-لارکر استفاده شد. از نرم افزارهای SPSS22 و Smart PLS2 نیز برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که عوامل سازمانی، عوامل محیطی، عوامل فناورانه، سهولت استفاده و مزیت نسبی درک شده بر پذیرش و به کارگیری بازاریابی الکترونیک اثر مثبت و معنی دار دارند و در میان این عوامل، سهولت استفاده درک شده بیشترین تأثیر را بر پذیرش و بکارگیری بازاریابی الکترونیک دارد.
بازاریابی الکترونیک,پذیرش فناوری های اطلاعات,کردستان,گردشگری ورزشی
https://gsmsmr.uok.ac.ir/article_61538.html
https://gsmsmr.uok.ac.ir/article_61538_47d5ad505e17fc7cbe9df1e806ea7cb5.pdf
دانشگاه کردستان
مطالعات بازاریابی ورزشی
2783-0535
1
2
2020
08
22
مدل مفهومی عوامل مؤثر بر رضایتمندی مشتریان فروشگاههای ورزشی
132
100
FA
حسین
دنیاپور
کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
hdonyapour@gmail.com
فاطمه
عبدوی
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
fatemehabdavi@yahoo.com
https://www.doi.org/10.34785/J021.2020.800
تحقیق حاضر از نظر روششناسی توصیفی - کاربردی است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تمامی مشتریان فروشگاههای ورزشی پاساژ بهارستان تبریز بود که در زمان اجرای تحقیق اقدام به خرید محصولات ورزشی کردهاند. نمونه آماری از طریق جدول کوکران تعداد 384 مشتری انتخاب شد و درنهایت 380 پرسشنامه بهصورت کامل و خوانا برگردانده شده و مورد بررسی قرار گرفت. ابزار تحقیق پرسشنامه محققساخته است که در قالب 7 عامل 26 سوالی براساس مطالعه منابع جامع تنظیم شد. بهمنظور تعیین روایی پرسشنامة مذکور، از نظر 12 تن از استادان رشته مدیریت ورزشی استفاده و اصلاحات مورد نظر صورت پذیرفت نیز بهمنظور سنجش پایایی پرسشنامه مذکور با روش ضریب آلفای کرونباخ معادل 87/0، بهدست آمد که مورد پذیرش قرار گرفت. نتایج نشان داد که از نگاه مشتریان فروشگاههای ورزشی، 7 عامل به عنوان عوامل رضایتمندی مشتریان فروشگاههای ورزشی شناسایی شد. درنهایت مقادیر بارهای عاملی، نشان داد که باتوجه به نامناسب بودن اعتبار 12 مورد از گویههای پرسشنامه، در تحلیل مدل نهایی تحقیق حذف شدند. همچنین شاخصهای اصلی برازش، نشان داد مدل از برازش مناسبی برخوردار هست و الگوی رضایتمندی مشتریان فروشگاههای ورزشی طراحی گردید که با مدل مفهومی پیشنهادی همسو میباشد.
تسهیلات,رضایتمندی,فروشگاه های ورزشی,قیمت و کیفیت کالا,مشتریان
https://gsmsmr.uok.ac.ir/article_61537.html
https://gsmsmr.uok.ac.ir/article_61537_4f038f21853f5894cd26c29a23886484.pdf
دانشگاه کردستان
مطالعات بازاریابی ورزشی
2783-0535
1
2
2020
08
22
تاثیر احساسات بر رضایت، هواداری و مقاصد رفتاری هواداران باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران
148
133
FA
محمد
پورکیانی
استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده تندرستی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
m.pourkiani46@gmail.com
محمدرضا
برومند
استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده تندرستی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
boroumand57@gmail.com
سید عماد
حسینی
استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده تندرستی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
se.hosseini2007@yahoo.com
علی
افروزه
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
a.afruzeh@gmail.com
https://www.doi.org/10.34785/J021.2020.195
پژوهش حاضر با توجه به هدف کاربردی جزو پژوهشهای توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را تمام هوادارن باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران تشکیل میدادند. حجم نمونه 200 نفر از هواداران باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران به صورت در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه نیمهمحقق ساخته بود که پایایی آن 92/0 تعیین شد. برای تعیین روایی سازه از تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول استفاده شد. همچنین برای شناسایی ارتباط متغیرها با یکدیگر از تحلیل مسیر در نرمافزار Amos استفاده شد. نتایج نشان داد احساسات مثبت باعث رضایت و هواداری میشود. همچنین رضایت منجر به هواداری (۲۶۰/0) و درنهایت هواداری موجب بروز مقاصد رفتاری هواداران (۳۰۵/۰) میشود. پیشنهاد میشود باتوجه به ماهیت فوتبال و عدماطمینان از موفقیت یک تیم در لیگ، پوسترهای تبلیغاتی قبل از شروع فصل، میبایست همراه با شعارهای امیدوارکننده و موفقیتآمیز و سرشاز از احساسات طراحی شود تا از این طریق احساسات هواداران برانگیخته گردد تا شانس فروش بلیط کل فصل افزایش یابد.
احساسات,باشگاههای فوتبال,رضایت,هواداری
https://gsmsmr.uok.ac.ir/article_61545.html
https://gsmsmr.uok.ac.ir/article_61545_a427279b10db35a5bcab63bf4eae7ab3.pdf
دانشگاه کردستان
مطالعات بازاریابی ورزشی
2783-0535
1
2
2020
08
22
تأثیر بازاریابی شبکه های اجتماعی بر ارزش ویژه و قصد خرید مجدد مشتریان فروشگاههای ورزشی
174
149
FA
فرشته
فیروزیان
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران
fereshte.firouzian7@gmail.com
حسن
بحرالعلوم
0000-0001-5312-200x
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران
bahrololoum@shahroodut.ac.ir
حوریه
دهقانپوری
استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران
h.dehghanpouri@gmail.com
https://www.doi.org/10.34785/J021.2020.101
این پژوهش براساس هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، همبستگی میباشد و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعهی آماری پژوهش، مشتریان فروشگاههای ورزشی استان سمنان بودند. حجم نمونهآماری 251 نفر و از نوع در دسترس بوده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای بازاریابی رسانههای اجتماعی Mehrabi & et al, (2014)، ارزش ویژهی مشتری Hamidizade & et al, (2015) و قصد خرید مجدد Dorwasola, (2004) و Rajetgera, (2011) بوده است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامههای توسط صاحبنظران مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامهها نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب برابر با 89/0، 84/0 و 84/0 برآورد شد. نتایج نشان داد، فعالیتهای بازاریابی شبکههای اجتماعی بر ارزش ویژه مشتری و قصد خرید مجدد تأثیر مثبت و معناداری دارد؛ ارزش ویژه مشتری بر قصد خرید تأثیر مثبت و معناداری دارد و فعالیتهای بازاریابی شبکههای اجتماعی بطور غیرمستقیم از طریق ارزش ویژه مشتری بر قصد خرید مجدد تأثیر مثبت و معناداری دارد. بنابراین، میتوان اظهار کرد که شبکههای اجتماعی فرصتی برای شناساندن فروشگاه و محصولات فروشگاهها ایجاد میکنند.
ارزش ویژه مشتری,بازاریابی,شبکه های اجتماعی,قصد خرید مجدد
https://gsmsmr.uok.ac.ir/article_61561.html
https://gsmsmr.uok.ac.ir/article_61561_ff8f94d91a81ff49081ded6a87fef993.pdf