TY - JOUR ID - 62232 TI - تحلیل کتاب‌سنجی روند جهانی پژوهش های بازاریابی ورزشی JO - مطالعات بازاریابی ورزشی JA - SMS LA - fa SN - 2783-0535 AU - اسماعیلی مهیاری, مصطفی AU - ایرانی, حمیدرضا AU - نورمندی پور, وحید AD - دکتری مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، بخش مدیریت بازرگانی و کسب وکار، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران. AD - استادیار،بخش مدیریت بازرگانی و کسب‌وکار، دانشکدۀ مدیریت وحسابداری، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران. AD - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش تجارت الکترونیک، بخش مدیریت بازرگانی و کسب‌وکار، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 3 IS - 1 SP - 143 EP - 114 KW - بازاریابی ورزشی KW - تحلیل کتاب‌سنجی KW - حمایت مالی KW - بازاریابی رسانه‌های اجتماعی DO - https://www.doi.org/10.34785/J021.2022.005 N2 - هدف پژوهش حاضر انجام مروری کتاب‌سنجی بر پژوهش‌های انجام گرفته در زمینه بازاریابی ورزشی برای دستیابی به درک جامعی از روند آن است.  بر این اساس، پس از اعمال معیارهای ورودی و خروجی شامل زبان، نوع و محتوای پژوهش‌ها، 1537 مقاله تا پایان سال ۲۰۲۱ از پایگاه داده web of science  بازیابی، تحلیل و سپس با استفاده از نرم‌افزار vos viewer مصورسازی شده‌اند. نتایج پژوهش نشان‌دهنده افزایش کمی پژوهش‌ها به ویژه از سال ۲۰۱۶ بوده و در سال ۲۰۲۰ با ۱۵۷ مقاله، بالاترین تعداد را ثبت کرده است. این پژوهش، در گام اول به شناسایی مؤلفان، مقالات، نشریه‌ها، دانشگاه‌ها و کشورهای پیشرو در این زمینه پرداخته و سپس با استفاده از تحلیل هم‌استنادی که درک ساختار فکری یک زمینه را ممکن می‌سازد، چهار خوشه را شناسایی کرده که عبارت‌اند از: حمایت مالی، برندسازی، رفتار مصرف‌کننده و بازاریابی خدمات. همچنین تحلیل هم‌آیندی واژگان با مشخص کردن جریان‌های پژوهشی در بازاریابی ورزشی نشان داد که علاوه بر درک نقش کلیدی موضوعات حمایت مالی، رسانه‌های اجتماعی و برندسازی در بازاریابی ورزشی در سال‌های گذشته، پژوهش‌ها در این زمینه به سوی دیدگاهی مصرف‌کننده محور حرکت کرده‌اند و نقش مصرف‌کنندگان ورزشی به‌عنوان هم‌آفرینان ارزش در ورزش مورد توجه قرار گرفته است. UR - https://gsmsmr.uok.ac.ir/article_62232.html L1 - https://gsmsmr.uok.ac.ir/article_62232_eeba8c44ee331be307551cddebfbec14.pdf ER -