TY - JOUR ID - 62417 TI - شناسایی و رتبه‌بندی مؤلفه‌های توسعه کسب‌وکارهای ورزشی استان گلستان JO - مطالعات بازاریابی ورزشی JA - SMS LA - fa SN - 2783-0535 AU - نودهی, محمد علی AU - احمدی, مجتبی AD - استادیار گروه تربیت‌بدنی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران. AD - استادیار گروه تربیت‌بدنی، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 3 IS - 3 SP - 128 EP - 99 KW - کسب ‌وکار ورزشی KW - عوامل تخصصی KW - عوامل مدیریتی KW - عوامل محیطی KW - عوامل تجاری DO - 10.22034/sms.2022.62417 N2 - هدف از انجام تحقیق حاضر شناسایی و رتبه‌بندی مؤلفه‌های توسعه کسب‌وکارهای ورزشی استان گلستان بود. روش انجام تحقیق آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) بود. روش نمونه‌گیری در بخش کیفی از نوع غیر احتمالی و قضاوتی و جامعه آماری شامل اساتید دانشگاه و مدیران و کارشناسان ادارات ورزش و جوانان (تعداد 20 نفر) بودند. داده‌های بخش کیفی از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با افراد خبره جمع‌آوری شد. روش تحقیق در بخش کمی، توصیفی و پیمایشی و جامعه آماری در بخش کمی، شامل صاحبان کسب‌وکارهای ورزشی در سطح استان گلستان بودند (تعداد 297 نفر) بود. برای جمع‌آوری داده‌های بخش کمی از روش توصیفی پیمایشی و با پرسشنامه محقق ساخته حاصل از مصاحبه‌های کیفی استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی به کمک نرم‌افزارهای اس.پی.اس.اس و لیزرل استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که چهار عامل مختلف شامل عوامل تخصصی، محیطی، مدیریتی و تجاری بر توسعه کسب‌وکارهای ورزشی در استان گلستان مؤثر بودند. با توجه به نتایج تحقیق، توجه به عوامل شناسایی‌شده از سوی مسئولان و دست‌اندرکاران و برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته تربیت‌بدنی و همچنین فعالان حوزه ورزش استان می‌تواند موجب توسعه کسب‌وکارهای ورزشی در سطح استان شود و به کاهش معضل بیکاری کمک نماید. UR - https://gsmsmr.uok.ac.ir/article_62417.html L1 - https://gsmsmr.uok.ac.ir/article_62417_9ca1c0669f618f85483b3ab37dc0ef48.pdf ER -