2024-03-28T19:30:34Z
https://gsmsmr.uok.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=7749
مطالعات بازاریابی ورزشی
2783-0535
2783-0535
1399
1
1
نقش آداب و معاشرت و خلاقیت فروشندگان در رابطه بین مشتریمداری و رضایت مصرف کنندگان پوشاک ورزشی
سجاد
غلامی ترکسلویه
مرتضی
محمدی
محمد حسن
عبدالهی
هدف تحقیق حاضر نقش آداب و معاشرت و خلاقیت فروشندگان در رابطه بین مشتری مداری و رضایت مصرف کنندگان پوشاک ورزشی بود. روش تحقیق توصیفی همبستگی میباشد که مبتنی بر معادلات ساختاری که بهصورت میدانی توسط محققین انجامشده است. جامعه آماری، کلیه مصرف کنندگان پوشاک ورزشی در سطح شهر تهران بودند. روش نمونهگیری تصادفی ساده استفادهشده است. ابزار اندازه گیری پرسشنامه Tesng (2018) با اصلاحاتی توسط محققین بود. جهت بررسی روایی صوری، پرسشنامه در اختیار 10 تن از اساتید مدیریت بازاریابی و بازاریابی ورزشی قرار گرفت همچنین روایی محتوایی نیز توسط متخصصین صورت گرفت که پس از جمع آوری و محاسبه CVI برای تکتک گویهها و در نهایت با تجمیع میانگین CVI بالای 79/0 محاسبه گردید. ارزیابی بیرونی مدل با توحه به ضرایب آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و میانگین واریانس استخراجشده در جامعه مورد مطالعه مورد تائید قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که خلاقیت فروشندگان 48/0 و آداب و معاشرت فروشندگان 32/0 از رضایت مشتریان را پیشبینی کردند. مشتری مداری 128/0 از تغییرات رضایت مشتریان را پیشبینی کرد، همچنین خلاقیت فروشندگان در فروش نسبت به آداب و معاشرت فروشندگان رابطه بین مشتری مداری فروشندگان و رضایت مشتریان را با اثر غیرمستقیم 37/0 پیشبینی و میانجیگری میکند. بطور کلی میتوان گفت فروشندگان باید بحث آداب و معاشرت و همچنین روشهای خلاق در فروش جهت رعایت اصول مشتری مداری و رضایت آنها را مدنظر بگیرند.
آداب و معاشرت
خلاقیت فروشندگان
رضایت مصرف کنندگان
مشتری مداری
2020
05
21
18
1
https://gsmsmr.uok.ac.ir/article_61523_7dd0fe669d2dda7356b11c81d63495f0.pdf
مطالعات بازاریابی ورزشی
2783-0535
2783-0535
1399
1
1
تبیین ویژگیهای شخصیتی و ارزش ویژۀ برند پوشاک ورزشی
مهدی
نجاریان
ابراهیم
علیدوست قهفرخی
محمد
خبیری
افسر
جعفری
< p>روش پژوهش، از نوع تحقیقات ترکیبی (آمیخته) بود که در دو مرحلۀ کیفی و کمّی انجام شد. جامعۀ آماری این تحقیق در بخش کیفی متخصصان، خبرگان و همچنین مدیران فروش و فروشندگان 5 برند پوشاک ورزشی داخلی (دایی، جامه پوش آرا، تابان، درفش ایران و مصطفی) و در بخش کمّی نیز مشتریان برندهای پوشاک ورزشی بودند که به دلیل نامشخص بودن تعداد دقیق مشتریان، نمونۀ آماری بر اساس جدول مورگان برای حجم جامعۀ نامشخص، 384 نفر و به صورت تصادفی ساده انتخاب شد. نتایج نشان داد که ابعاد شخصیت برند از دیدگاه متخصصان، خبرگان و همچنین مدیران فروش و فروشندگان برندهای پوشاک ورزشی عبارتند از: جذابیت، اصالت، اعتماد، خلاقیت و نوآوری، صلاحیت و شایستگی و تخصص. همچنین کیفیت ادراک شده، آگاهی برند، تداعی برند و وفاداری به برند به عنوان ابعاد اصلی ارزش ویژه برند پوشاک ورزشی شناسایی شدند. نتایج حاصل از مدلسازی معادلات ساختاری نیز نشان داد که تنها اصالت برند با ضریب رگرسیونی 258/0 و نسبت بحرانی 37/2 بر ارزش ویژۀ برند تاثیر مثبت معنی دار دارد. بنابراین میتوان گفت اصالت برند میتواند به عنوان یک دارایی ناملموس در ایجاد ارزش ویژۀ برند و یک ابزار راهبردی نقش موثری ایفا کند.
شخصیت برند
ارزش ویژه برند
پوشاک ورزشی
2020
05
21
41
19
https://gsmsmr.uok.ac.ir/article_61521_4b121615a9b75b55d0bc96a6959e8359.pdf
مطالعات بازاریابی ورزشی
2783-0535
2783-0535
1399
1
1
تحلیل محیطی و تدوین راهبردهای توسعه ورزش کشتی (مورد مطالعه: هیات کشتی استان لرستان)
سجاد
طاری
اسفندیار
خسروی زاده
عزت اله
شاه منصوری
این پژوهش از نظر هدف از نوع پژوهش های کاربردی و از نظر گردآوری داده ها از نوع توصیفی تحلیلی بود که به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل ذینفعان اصلی کشتی استان بودند که 169 نفر از آنها به صورت هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. از پرسشنامه محقق ساخته برای گردآوری داده ها استفاده شد که پس از تایید روایی صوری و محتوایی توسط متخصصان، پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدها به ترتیب برابر با 871/0، 896/0، 915/0 و 841/0 بدست آمد. داده ها از طریق ماتریس های تحلیل محیطی، ارزیابی درونی، ارزیابی بیرونی، ارزیابی درونی و بیرونی و آزمون فریدمن در بسته نرم افزار SPSS16 نسخه 16 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که این هیات دارای 11 نقطه قوت و 18 نقطه ضعف بود و با 14 فرصت و 14 تهدید مواجه بوده است. برگزاری منظم مسابقات در تمامی سطوح به دور از هرگونه تبعیض، فقدان بازاریابی؛ جمعیت جوان با انگیزه و مستعد، و مشکلات اقتصادی استان و همچنین مسایل مالی اکثر ورزشکاران به ترتیب به عنوان مهمترین قوت، ضعف، فرصت و تهدید بودند. این هیات از نظر راهبردی در موقعیت محافظه کارانه قرار داشت. همچنین، براساس تحلیل محیطی، در مجموع 15 راهبرد شامل 2 راهبرد تهاجمی، 4 راهبرد رقابتی، 8 راهبرد محافظه کارانه و 1 راهبرد تدافعی برای هیات کشتی استان تدوین شد. پیشنهاد می شود، این هیات راهبردهای محافظه کارانه را در اولویت قرار دهد و با تدوین برنامه عملیاتی مناسب، زمینه اجرای این راهبردها را در هیات کشتی استان فراهم نماید.
تحلیل محیطی
راهبرد
کشتی
موقعیت راهبردی
2020
05
21
63
42
https://gsmsmr.uok.ac.ir/article_61522_ee3a2dfcaed7670de4892b466bb9c383.pdf
مطالعات بازاریابی ورزشی
2783-0535
2783-0535
1399
1
1
تأثیر تفکر استراتژیک مدیران بر کیفیت خدمات در باشگاههای ورزشی شهر کرج
محمدصادق
سعادت
محمدرضا
مرادی
علیرضا
امیدی
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تفکر استراتژیک مدیران بر کیفیت خدمات باشگاههای ورزشی شهر کرج بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه باشگاههای ورزشی شهر کرج بود. جهت انتخاب نمونه از روش خوشه ای تصادفی استفاده گردید به گونه ای که با توجه به وجود 10 منطقه شهری در کرج از هر منطقه 15 باشگاه ورزشی به صورت تصادفی انتخاب گردید که در هر باشگاه ورزشی یک مدیر به همراه 30 نفر از مشتریانی که حداقل شش ماه سابقه حضور در باشگاه ورزشی را داشتهاند به عنوان پاسخدهندگان به پرسشنامهها انتخاب شدند و میانگین نمرات 10 مشتری به عنوان نمره کیفیت خدمات هر باشگاه ورزشی در نظر گرفته شد. ابزار اندازهگیری متغیرهای پژوهش شامل مقیاس تفکر استراتژیک (2008) Goldman و مقیاس کیفیت خدمات Liu and Chen (2012) بود. نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که تفکر استراتژیک بر کیفیت خدمات تأثیر مثبت و معناداری دارد. با توجه به نتایج به دست آمده میتوان بیان نمود که مدیران باشگاههای ورزشی با بالا بردن سطوح تفکر استراتژیک در مدیریت خود میتوانند ادراک مشتریان از کیفیت خدمات ارائه شده را در باشگاههای ورزشی تحت مدیریت خود بهبود بخشند.
باشگاه ورزشی
تفکر استراتژیک
کیفیت خدمات
مدیر ورزشی
مشتری
2020
05
21
85
64
https://gsmsmr.uok.ac.ir/article_61527_bc57ece5a0aef094623b4e68ea2e02c6.pdf
مطالعات بازاریابی ورزشی
2783-0535
2783-0535
1399
1
1
تأثیر نوآوری در خدمات بر تبلیغات شفاهی مشتریان زن باشگاه های ورزشی به واسطه ی بازاریابی حسی
انسیه
عباسی
حسن
بحرالعلوم
حوریه
دهقانپوری
این پژوهش براساس هدف کاربردی و از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی بود. جامعه ی آماری پژوهش کلیه ی مشتریان زن باشگاههای ایروبیک و آمادگی جسمانی استان سمنان در سال 1398 بودند. حجم نمونه ی آماری از طریق فرمول کوکران برای جوامع نامتناهی 384 نفر برآورد شد. نمونه گیری از نوع خوشه ای چند مرحله ای بوده است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های استاندارد نوآوری در خدمات، تبلیغات شفاهی مشتریان و بازاریابی حسی بود. روایی محتوایی پرسشنامه های مورد استفاده توسط اساتید و متخصصان مدیریت ورزشی مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه ها نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ برای پرسشنامه های نوآوری در خدمات، تبلیغات شفاهی، و بازاریابی حسی به ترتیب برابر با 83/0، 68/0و 79/0، برآورد شد. داده ها با استفاده از نرم افزار اس.پی.اس.اس نسخه 22 و آموس نسخه 25 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد، نوآوری در خدمات تأثیر معناداری بر تبلیغات شفاهی مشتریان و بازاریابی حسی دارد؛ همچنین، بازاریابی حسی نقش واسطه ای معناداری در ارتباط بین نوآوری در خدمات و تبلیغات شفاهی مشتریان داشت. بنابراین باشگاههای ورزشی می بایست برای کسب مزیت رقابتی، همواره در ارائه خدمات نوآور باشند و بازاریابی حسی این فرصت را برای باشگاهها فراهم می کند تا با ارائه ی خدماتی متمایز به مشتریان، برای آنها تجربه ای خوشایند خلق نموده و زمینه را برای انتقال شفاهی فراهم کنند.
تبلیغات شفاهی
تجربه ی حسی
محیط خدمت رسانی
نوآوری در خدمات
2020
05
21
109
86
https://gsmsmr.uok.ac.ir/article_61526_541bd4361bc492f7e0185c8822d852fc.pdf
مطالعات بازاریابی ورزشی
2783-0535
2783-0535
1399
1
1
ارائه مدل راهبرد اقیانوس آبی در باشگاههای ورزشی
الهام
مشکل گشا
رسول
نظری
روش تحقیق حاضر توصیفی- تحلیلی، از نظر نتایج کاربردی و از نوع مطالعه موردی بود که به روش پیمایشی انجام گردیده است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران و کارشناسان باشگاه ورزشی اصفهان بودند، به دلیل نامشخص بودن تعداد افراد سقف نمونه آماری معادل 384 نفر در نظر گرفته شد. ابزار اندازهگیری پرسشنامه استراتژی اقیانوس آبی Aghazade (2014) بود. روایی پرسشنامه توسط متخصصین مورد تائید قرار گرفت، از طریق روش آلفای کرونباخ پایایی (93/0) محاسبه گردید. روشهای آماری تحلیل عاملی تائیدی مرتبه دوم و فریدمن به عنوان آزمونهای آماری با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 22 و Amos انجام گردید. بر اساس نتایج الگوی تبیین شاخصهای اقدام در راهبرد اقیانوس آبی در باشگاههای ورزشی اصفهان در وضعیت مناسب است. نتایج نشان داد که شواهد فیزیکی با میانگین (16/4) بیشترین میانگین و پس از آن کیفیت برخورد و ارتباط(86/3)، آسایش و رفاه (76/3)، خدمات اینترنتی (65/3)، کیفیت خدمات (59/3)، برند (44/3)، قیمت (13/3) و در نهایت خلاقیت (79/2) کمترین نمره را داشتند. به مدیران باشگاههای ورزشی توصیه می شود با بهره گیری نوعی ساختار سازمانی چابک برای تغییر راهبردهای اصلی اقدام به استفاده از استراتژی های چهارگانه اقیانوس آبی شامل استراتژی های افزایش، کاهش، حذف و خلق برای باشگاهها نمایند.
اقیانوس آبی
باشگاهها
توسعه
راهبرد
ورزش
2020
05
21
128
110
https://gsmsmr.uok.ac.ir/article_61520_2ecca60ce0b27266d907e5309cc23ec0.pdf
مطالعات بازاریابی ورزشی
2783-0535
2783-0535
1399
1
1
شناسایی و اولویت بندی علل وفاداری مشتریان به برند پوشاک ورزشی ایرانی با رویکرد AHP
محمد
سررشته داری
محمد
پورکیانی
فرشاد
امامی
< p>فرایند پژوهش حاضر در دو مرحله صورت پذیرفت در مرحله اول به روش مصاحبه نیمه ساختاریافته با نظرخواهی از 20 خبره، شامل اساتید مدیریت بازاریابی ورزشی و تولیدکنندگان پوشاک ورزشی در این زمینه انجام گرفت که در این مرحله 7 شاخص شناسایی گردید. در مرحله دوم با استفاده از نرم افزار Expert choice به وزن دهی شاخصهای شناسایی شده پرداخته شده است. جهت اطمینان از روایی و پایایی داده های جمع آوری شده، از روش چک کردن توسط مصاحبه شوندگان استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که هفت مولفه قیمت، طراحی و شیک بودن، کیفیت محصول، کیفیت خدمات، تبلیغات، محیط فروشگاه و نام تجاری در وفاداری مشتریان پوشاک ورزشی ایرانی تاثیر دارند که مهمترین آنها مولفه قیمت می باشد. با توجه به نتایج تحقیق به تولیدگنندگان و مدیران فروشگاه های پوشاک ورزشی پیشنهاد می شود با ارایه تخفیفات مناسب به مشتریان میزان وفاداری آنها را افزایش دهند.
وفاداری
پوشاک ورزشی
مشتری
تحلیل سلسله مراتبی
2020
05
21
149
129
https://gsmsmr.uok.ac.ir/article_61525_181964051b32474c5c7731daae0d0c32.pdf