2024-03-29T01:33:28Z
https://gsmsmr.uok.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=7750
مطالعات بازاریابی ورزشی
2783-0535
2783-0535
1399
1
2
شناسایی عوامل توسعه لیگ برتر فوتبال جمهوری اسلامی ایران با رویکرد دلفی- فازی
اکرم
قبادی یگانه
بهرام
یوسفی
حسین
عیدی
فرزاد
امیری
روش این پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق اعضاء هیات علمی دانشگاه و سازمان لیگ برتر بود. این پژوهش در دو مرحله صورت گرفت. بدین صورت که در مرحله اول، جهت شناسایی مراحل توسعه فوتبال، 10 مصاحبه نیمه ساختار یافته با خبرگان و متخصصان فعال در سازمان لیگ فوتبال و حوزه مدیریت ورزشی انجام گرفت. با بهرهگیری از تحلیل مضمون، 30 کد فرعی و 5 کد اصلی شناسایی شد. سپس 30 عامل در قالب یک پرسشنامه، وارد مرحله دوم شد. در مرحله دوم، از تکنیک دلفی فازی طی دو مرحله جهت دستیابی به توافق گروهی بین خبرگان و غربال یافتههای حاصل از مرحله اول استفاده شد. بر اساس نتایج بدست آمده، پنج سطح توسعه با عنوان شاخص توسعه مالی، سازمانی، رقابتی، عملکرد و منابع انسانی شناسایی شد. توجه به این عوامل و زیر بخشهای آن، می تواند مدیران و برنامه ریزان لیگ را در راستای توسعه حرفهای گرایی در لیگ برتر فوتبال ایران هدایت نماید.
توسعه رقابتی
عملکرد سازمانی
لیگ برتر فوتبال
منابع مالی
رویکرد دلفی _ فازی
2020
08
22
25
1
https://gsmsmr.uok.ac.ir/article_61528_45da9e367bf63648be611ad3e4844dbd.pdf
مطالعات بازاریابی ورزشی
2783-0535
2783-0535
1399
1
2
بررسی تاثیر بازاریابی سبز بر نیات رفتاری مصرف کنندگان برندهای ورزشی با نقش میانجی مسئولیت اجتماعی و ترجیح برند
حسین
براخاص
مهرعلی
همتی نژاد
زهره
ایزانلو
روش پژوهش توصیفی پیمایشی بود که به روش میدانی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مصرفکنندگان برندهای ورزشی بودند و نمونه آماری بر مبنای تعداد قابل کفایت جهت مدلسازی در نرمافزار اسمارت پیالاس به تعداد 10 تا 20 برابر ابعاد گویه پژوهش انتخاب گردید (41*10=410). ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه بازاریابی سبز، پرسشنامه مسئولیت اجتماعی، پرسشنامه ترجیح برند و پرسشنامه نیات رفتاری مشتریان بودند. از روش تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مسیر در نرمافزار اسمارت پیالاس ، جهت بررسی روایی سازه و تحلیل فرضیات اصلی استفاده شد. نتایج نشان داد که بازاریابی سبز دارای اثر مستقیم و معنیداری بر مسئولیت اجتماعی، ترجیح برند و نیات رفتاری و اثر غیرمستقیم بر نیات رفتاری از هر دو مسیر میانجی مسئولیت اجتماعی و ترجیح برند دارد. بنابراین میتوان بیان کرد هرچند بازاریابی سبز به طور مستقیم سبب افزایش نیات رفتاری مثبت مشتریان میشود، اما مداخلاتی همچون رعایت مسئولیت اجتماعی نسبت به مشتریان و ترجیح دادن برند سبز مشتریان نسبت به برندهای دیگر، اثر آن را افزایش میدهد.
بازاریابی سبز
نیات رفتاری
مسئولیت اجتماعی
ترجیح برند
مصرف کنندگان ورزشی
2020
08
22
50
26
https://gsmsmr.uok.ac.ir/article_61535_cc4ebb1f7189857506c0bbf95c400102.pdf
مطالعات بازاریابی ورزشی
2783-0535
2783-0535
1399
1
2
بررسی عوامل مؤثر بر تقاضای بازار تیمهای فوتبال لیگ برتری در استان آذربایجان شرقی
رحیم
رمضانی نژاد
حمیدرضا
گوهررستمی
فاطمه
احمدی
محسن
نوروزی
عوامل مختلفی بر تقاضای تماشاگران برای حضور در مسابقات تیمهای فوتبال لیگ برتر استان آذربایجانشرقی اثر میگذارد؛ لذا بهمنظور بررسی این عوامل، از میان کلیه هواداران سه تیم تراکتورسازی، گسترش فولاد و ماشینسازی، 384 نفر بر اساس جدول مورگان پرسشنامه بازبینیشده Byon, Zhang & Connaughton, (2010)را تکمیل کردند. از روش مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار PLS، جهت تحلیل عاملی تائیدی ابعاد استفاده شد. نتایج نشان داد که هر هفت عامل زمانبندی مسابقات، ویژگیهای تیم میزبان و میهمان، اطلاعرسانی، ویژگیهای عمومی فوتبال، ملاحظات مالی و فیزیکی و هویت قومی بر تقاضای بازار تیمهای لیگ برتری فوتبال آذربایجانشرقی تأثیر معنیداری داشتند. بنابراین، پیشنهاد میگردد مدیریت لیگ و باشگاههای فوتبال برای جذب تماشاگر و افزایش تقاضای بازار بر کیفیت بازی، مدیریت برگزاری لیگ و زمانبندی مسابقه توجه بیشتری نمایند.
تقاضای بازار
استادیوم
تماشاگر
فوتبال
لیگ برتر
2020
08
22
75
51
https://gsmsmr.uok.ac.ir/article_61536_d06f7fae7e20cb96320991749616d882.pdf
مطالعات بازاریابی ورزشی
2783-0535
2783-0535
1399
1
2
بازاریابی الکترونیک: پذیرش و بکارگیری در گردشگری ورزشی استان کردستان
عظیم
زارعی
سارا
ورمقانی
مریم
ورمقانی
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی عواملی است که بر پذیرش و به کارگیری بازاریابی الکترونیک در گردشگری ورزشی تأثیرگذار هستند. جامعه آماری شامل کارکنان آژانس های مسافرتی، کارکنان قسمت رزرواسیون و بازاریابی هتل ها و اعضای عهده دار وظایف بازاریابی هیئت های ورزشی کوهنوردی، قایقرانی، شنا و دوچرخه سواری هستند. تعداد اعضای نمونه با توجه به فرمول کوکران، 265 نفر از کارکنانی است که حداقل یکی از روش های بازاریابی الکترونیک را در بازاریابی گردشگری ورزشی به کار گرفته باشند. داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته به روش نمونه گیری تصادفی ساده جمع آوری شده اند. جهت سنجش پایایی پژوهش از ضریب آلفای کرونباخ، بارهای عاملی و پایایی ترکیبی استفاده و برای سنجش روایی نیز از میانگین واریانس تبئین شده و معیار فورنل-لارکر استفاده شد. از نرم افزارهای SPSS22 و Smart PLS2 نیز برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که عوامل سازمانی، عوامل محیطی، عوامل فناورانه، سهولت استفاده و مزیت نسبی درک شده بر پذیرش و به کارگیری بازاریابی الکترونیک اثر مثبت و معنی دار دارند و در میان این عوامل، سهولت استفاده درک شده بیشترین تأثیر را بر پذیرش و بکارگیری بازاریابی الکترونیک دارد.
بازاریابی الکترونیک
پذیرش فناوری های اطلاعات
کردستان
گردشگری ورزشی
2020
08
22
99
76
https://gsmsmr.uok.ac.ir/article_61538_47d5ad505e17fc7cbe9df1e806ea7cb5.pdf
مطالعات بازاریابی ورزشی
2783-0535
2783-0535
1399
1
2
مدل مفهومی عوامل مؤثر بر رضایتمندی مشتریان فروشگاههای ورزشی
حسین
دنیاپور
فاطمه
عبدوی
تحقیق حاضر از نظر روششناسی توصیفی - کاربردی است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تمامی مشتریان فروشگاههای ورزشی پاساژ بهارستان تبریز بود که در زمان اجرای تحقیق اقدام به خرید محصولات ورزشی کردهاند. نمونه آماری از طریق جدول کوکران تعداد 384 مشتری انتخاب شد و درنهایت 380 پرسشنامه بهصورت کامل و خوانا برگردانده شده و مورد بررسی قرار گرفت. ابزار تحقیق پرسشنامه محققساخته است که در قالب 7 عامل 26 سوالی براساس مطالعه منابع جامع تنظیم شد. بهمنظور تعیین روایی پرسشنامة مذکور، از نظر 12 تن از استادان رشته مدیریت ورزشی استفاده و اصلاحات مورد نظر صورت پذیرفت نیز بهمنظور سنجش پایایی پرسشنامه مذکور با روش ضریب آلفای کرونباخ معادل 87/0، بهدست آمد که مورد پذیرش قرار گرفت. نتایج نشان داد که از نگاه مشتریان فروشگاههای ورزشی، 7 عامل به عنوان عوامل رضایتمندی مشتریان فروشگاههای ورزشی شناسایی شد. درنهایت مقادیر بارهای عاملی، نشان داد که باتوجه به نامناسب بودن اعتبار 12 مورد از گویههای پرسشنامه، در تحلیل مدل نهایی تحقیق حذف شدند. همچنین شاخصهای اصلی برازش، نشان داد مدل از برازش مناسبی برخوردار هست و الگوی رضایتمندی مشتریان فروشگاههای ورزشی طراحی گردید که با مدل مفهومی پیشنهادی همسو میباشد.
تسهیلات
رضایتمندی
فروشگاه های ورزشی
قیمت و کیفیت کالا
مشتریان
2020
08
22
132
100
https://gsmsmr.uok.ac.ir/article_61537_4f038f21853f5894cd26c29a23886484.pdf
مطالعات بازاریابی ورزشی
2783-0535
2783-0535
1399
1
2
تاثیر احساسات بر رضایت، هواداری و مقاصد رفتاری هواداران باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران
محمد
پورکیانی
محمدرضا
برومند
سید عماد
حسینی
علی
افروزه
پژوهش حاضر با توجه به هدف کاربردی جزو پژوهشهای توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را تمام هوادارن باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران تشکیل میدادند. حجم نمونه 200 نفر از هواداران باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران به صورت در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه نیمهمحقق ساخته بود که پایایی آن 92/0 تعیین شد. برای تعیین روایی سازه از تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول استفاده شد. همچنین برای شناسایی ارتباط متغیرها با یکدیگر از تحلیل مسیر در نرمافزار Amos استفاده شد. نتایج نشان داد احساسات مثبت باعث رضایت و هواداری میشود. همچنین رضایت منجر به هواداری (۲۶۰/0) و درنهایت هواداری موجب بروز مقاصد رفتاری هواداران (۳۰۵/۰) میشود. پیشنهاد میشود باتوجه به ماهیت فوتبال و عدماطمینان از موفقیت یک تیم در لیگ، پوسترهای تبلیغاتی قبل از شروع فصل، میبایست همراه با شعارهای امیدوارکننده و موفقیتآمیز و سرشاز از احساسات طراحی شود تا از این طریق احساسات هواداران برانگیخته گردد تا شانس فروش بلیط کل فصل افزایش یابد.
احساسات
باشگاههای فوتبال
رضایت
هواداری
2020
08
22
148
133
https://gsmsmr.uok.ac.ir/article_61545_a427279b10db35a5bcab63bf4eae7ab3.pdf
مطالعات بازاریابی ورزشی
2783-0535
2783-0535
1399
1
2
تأثیر بازاریابی شبکه های اجتماعی بر ارزش ویژه و قصد خرید مجدد مشتریان فروشگاههای ورزشی
فرشته
فیروزیان
حسن
بحرالعلوم
حوریه
دهقانپوری
این پژوهش براساس هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، همبستگی میباشد و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعهی آماری پژوهش، مشتریان فروشگاههای ورزشی استان سمنان بودند. حجم نمونهآماری 251 نفر و از نوع در دسترس بوده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای بازاریابی رسانههای اجتماعی Mehrabi & et al, (2014)، ارزش ویژهی مشتری Hamidizade & et al, (2015) و قصد خرید مجدد Dorwasola, (2004) و Rajetgera, (2011) بوده است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامههای توسط صاحبنظران مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامهها نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب برابر با 89/0، 84/0 و 84/0 برآورد شد. نتایج نشان داد، فعالیتهای بازاریابی شبکههای اجتماعی بر ارزش ویژه مشتری و قصد خرید مجدد تأثیر مثبت و معناداری دارد؛ ارزش ویژه مشتری بر قصد خرید تأثیر مثبت و معناداری دارد و فعالیتهای بازاریابی شبکههای اجتماعی بطور غیرمستقیم از طریق ارزش ویژه مشتری بر قصد خرید مجدد تأثیر مثبت و معناداری دارد. بنابراین، میتوان اظهار کرد که شبکههای اجتماعی فرصتی برای شناساندن فروشگاه و محصولات فروشگاهها ایجاد میکنند.
ارزش ویژه مشتری
بازاریابی
شبکه های اجتماعی
قصد خرید مجدد
2020
08
22
174
149
https://gsmsmr.uok.ac.ir/article_61561_ff8f94d91a81ff49081ded6a87fef993.pdf