دانشگاه کردستانمطالعات بازاریابی ورزشی2783-05351420210219Validation of the Persian version of the Emotional Experiences of Sports Fans Questionnaireاعتبارسنجی نسخه فارسی پرسشنامه. تجارب هیجانی هواداران ورزشی21161682https://www.doi.org/10.34785/J021.2020.309FAعلیرضا الهیدانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانعرفان مرادیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران0000-0002-6400-8058Journal Article20201003Every research requires a valid tool. In the field of spectators and sports fans, one of the most widely used tools is a questionnaire. These questionnaires must have the necessary validity and reliability in order to be able to trust the results obtained from them.The purpose of this study was to determine the validity and reliability of the Persian version of the emotional experiences of sports fans questionnaire. The methodology of this study is descriptive-survey, and by purpose, it is a type of applied research. Sample size estimation based on power performed using SPSS Sample power software. Indices such as first and second-order confirmatory factor analysis used to evaluate the validity and reliability of the tool. Also, maximum shared variance (for discriminant validity), average variance extracted (for convergent validity), Cronbach's alpha, and combined reliability (for estimating internal consistency and component reliability) used; that the results of all indices showed the desired evaluation of the instrument in the sport context. In other words, empirical data supported the theoretical model of research. In this research, the structural model test derived from the mentioned validated tools tested, and the results of this test were goodness of fit. Therefore, it suggested that researchers active in sports science use the Persian version of the questionnaire as a suitable tool to study and evaluate the emotional experiences of sports fans.برای انجام هر تحقیق ابزاری معتبر نیاز است. در حوزه تماشاگران و هواداران ورزشی یکی از پرکاربردترین ابزارها پرسشنامه است. این پرسشنامه ها باید دارای اعتبار و پایایی لازم باشند تا بتوان به نتایج برخاسته از آن ها اعتماد کرد. هدف از پژوهش حاضر اعتبارسنجی نسخة فارسی پرسشنامه تجارب هیجانی هواداران ورزشی بود. روششناسی پژوهش حاضر توصیفی – پیمایشی بوده و بر اساس هدف از نوع مطالعات کاربردی میباشد. برآورد حجم نمونه مبتنی بر توان با استفاده از نرم افزار SPSS Sample power انجام پذیرفت. به جهت ارزیابی روایی و پایایی ابزار مورد نظر از شاخصهایی همچون تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و دوم، حداکثر واریانس اشتراکگذاشتهشده (جهت تشخیص اعتبار ممیز)؛ متوسط واریانس استخراج شده (جهت تشخیص اعتبار همگرا)؛ آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی (جهت برآورد همسانی درونی و پایایی سازه) استفاده شد که نتایج تمامی شاخصها حکایت از ارزیابی مطلوب ابزار مورد نظر در بستر ورزش داشت. به بیانی دیگر دادههای تجربی از مدل نظری پژوهش حمایت کرد. همچین در بخشی دیگر از این تحقیق به آزمون مدل ساختاری برآمده از ابزار اعتباریابی شده مذکور پرداخته شد و نتایج این آزمون نیز مناسب برازش گردید. بنابراین پیشنهاد میشود محققان فعال در حوزهی علوم ورزشی از نسخة فارسی پرسشنامه مذکور به عنوان ابزاری مناسب برای مطالعه و ارزیابی تجارب هیجانی هواداران ورزشی استفاده نمایند.دانشگاه کردستانمطالعات بازاریابی ورزشی2783-05351420210219Quantitative content analysis of brand-related research trends in the Iranian sports industryتحلیل محتوای کمی روند پژوهشهای مرتبط با برند در صنعت ورزش ایران522261738https://www.doi.org/10.34785/J021.2020.152FAسید مرتضی عظیم زادهاستادیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانرضا حیدریدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران0000-0002-2690-7669مسعود دارابیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانکیانوش شجیعدکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20201019To conduct this research, the electronic version available in 15 sports scientific-research journals during the years (1387) to (1397) was collected and 115 articles were reviewed. The method used in the research was content analysis. Descriptive statistics (tables and graphs) were used to analyze the data by Excel software. The results showed; Brand equity and related sub-categories, including brand loyalty and associations, account for 40.87% of all articles. On the other hand, identity and one of its main subsets, namely brand personality, with 17% of other popular research related to the brand is considered. Also, personal brand or its newness is relatively good compared to other areas of the brand with 9% of articles published. Finally, the dominant method in brand research in sports is the quantitative method with an approximate share of 78%. The number of 115 articles in 10 years does not show an acceptable quantity. It is something that should be on the agenda.برای انجام این پژوهش نسخه الکترونیکی موجود در 15 نشریه علمی ـ پژوهشی ورزشی طی سالهای (1387) تا (1397) جمعآوری گردید و تعداد 115 مقاله مورد بررسی قرار گرفت. روش به کار رفته در پژوهش، روش تحلیل محتوا بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی (جداول و نمودارها) و توسط نرم افزار Excel استفاده شد. نتایج نشان داد؛ ارزش ویژه برند و زیر مجموعههای مرتبط به آن از جمله وفاداری و تداعیات برند، روی هم رفته 87/40 درصد از مقالات را به خود اختصاص داده است. از سویی هویت و یکی از زیر مجموعههای اصلی آن یعنی شخصیت برند با 17 درصد از دیگر پژوهش های پر طرفدار مرتبط با برند محسوب میشود. همچنین برند شخصی یا توجه به نوپا بودنش نسبت به دیگر حوزه های برند با 9 درصد از چاپ مقالات وضعیت نسبتا خوبی دارد. در نهایت روش غالب در پژوهشهای حوزه برند در ورزش، روش کمی با سهم تقریبی 78 درصد میباشد. تعداد 115 مقاله در طی 10 سال، کمیت قابل قبولی را نشان نمیدهد، افزایش تعداد نشریات تخصصی در این زمینه و همین طور افزایش تعداد مقالات چاپی و پذیرشی در نشریات معتبر علمی ـ پژوهشی به علت اهمیت و حساسیت این موضوع در صنعت ورزش، امری است که باید در دستور کار قرار گیرد.دانشگاه کردستانمطالعات بازاریابی ورزشی2783-05351420210219Effect of individual contexts of sportswear consumers on brand hatredتأثیر زمینه های فردی بر تنفر از برند در استفاده کنندگان از پوشاک ورزشی725361739https://www.doi.org/10.34785/J021.2020.391FAمحمدحسن عبدالهیاستادیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانسجاد غلامی ترکسلویهاستادیار گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، موسسه آموزش عالی آپادانا، شیراز، ایران0000-0003-1294-6023علی ابوالحسینیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20200628The research method was descriptive-correlation and applied in terms of purpose. The statistical population included all users of sportswear in Shiraz, of which 360 people were considered as a sample. Measurement tools included a standard six-item questionnaire of brand hatred, a four-item questionnaire of past negative experience, a five-item questionnaire of symbolic incompatibility, and a four-item questionnaire of ideological incompatibility. The face and content validity of the questionnaires was confirmed by 15 professors of sports management; Also, the reliability, divergent and convergent validity of the questionnaires were evaluated as favorable. The analysis of the results, which was performed by structural equation method with PLS and SPSS software, showed that the coefficient of determination for the hatred structure of the brand is 0.716, which confirms the suitability of the structural model. Also, the values of the effect coefficients show that negative past experience, symbolic incompatibility and ideological incompatibility have an effect on brand hatred. Due to the formation of negative feelings and hatred of the brand due to individual contexts in users of sports brands, managers are advised to adopt approaches to brand management, to consider ways to deal with such crises.روش پژوهش توصیفی-همبستگی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری شامل کلیه استفادهکنندگان از پوشاک ورزشی در شهر شیراز بودند که 360 نفر بهعنوان نمونه درنظر گرفته شد. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه استاندارد شش سؤالی تنفر از برند، پرسشنامه چهار سؤالی تجربه منفی گذشته، پرسشنامه پنج سؤالی ناسازگاری نمادین و پرسشنامه چهار سؤالی ناسازگاری ایدئولوژیک بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها به تائید 15 تن از اساتید مدیریت ورزشی رسید؛ همچنین مقدار پایایی، روایی واگرا و همگرا پرسشنامهها مطلوب برآورد شد. تحلیل نتایج که با روش معادلات ساختاری با نرمافزار PLS و SPSS انجام شد، نشان داد مقدار ضریب تعیین برای سازه تنفر از برند 716/0 میباشد که مناسب بودن برازش مدل ساختاری را تائید میکند. همچنین مقادیر ضرایب اثر داد نشان تجربه منفی گذشته، ناسازگاری نمادین و ناسازگاری ایدئولوژیک بر روی تنفر از برند تأثیر دارد. باتوجه به شکلگیری احساسات منفی و تنفر از برند بهواسطه زمینه های فردی در استفادهکنندگان از برندهای ورزشی، به مدیران پیشنهاد میشود با اتخاذ رویکردهایی در مدیریت برند، راه هایی برای مقابله با بحرانهای اینچنینی مدنظر قرار دهند.دانشگاه کردستانمطالعات بازاریابی ورزشی2783-05351420210219Segmentation of football team spectator participation levels based on the Continuous Psychological Model (PCM)بخش بندی سطوح مشارکت تماشاگران تیم های فوتبال بر اساس مدل پیوستار روانشناختی (PCM)967361743https://www.doi.org/10.34785/J021.2020.635FAمحسن اسماعیلیاستادیار مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایرانعلی ملکیاندکترای مدیریت ورزشی، آموزش و پرورش منطقه 18 تهران، وزارت آموزش و پرورش، تهران، ایرانفرشاد تجاریاستاد مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، تهران، ایرانJournal Article20191207The present study is a descriptive method that has been conducted in the field. 760 men aged 18 to 65 years watching the football matches of Persepolis and Esteghlal teams in the Premier League randomly and voluntarily completed the participation measurement scale (Beaton, Funk, Alexandris, 2009). Findings based on the dimensions of participation (pleasure, Centrality and badge) and in the form of a continuous psychological model, showed that in Esteghlal and Persepolis football teams, the lowest and highest levels of participation are related to the levels of loyalty (17.2%) and attractiveness (32.2%), respectively. Confirmatory factor analysis showed that the multidimensional participation model is a useful tool for segmenting the audience into different theoretical stages, so event managers can design the appropriate marketing strategies to meet the needs and wants of each segment and move along. Facilitate the chain towards loyalty The overall result of the research shows that the psychological continuum model can be used as a criterion for segmenting sports spectators to guide sports researchers and marketers to design targeted marketing strategies.تحقیق حاضر از نظر روش، توصیفی است که به شکل میدانی اجرا شده است. 760 مرد ۱۸ تا ۶۵ سال تماشاگر مسابقات فوتبال تیمهای پرسپولیس و استقلال در لیگ برتر به صورت تصادفی و داوطلبانه مقیاس اندازهگیری میزان مشارکت (Beaton, Funk, Alexandris, (2009 را تکمیل نمودند. یافتهها بر اساس ابعاد مشارکت (لذت، مرکزیت و نشان) و در قالب مدل پیوستار روانی، نشان داد که در تیمهای فوتبال استقلال و پرسپولیس، کمترین و بیشترین سطوح مشارکت به ترتیب مربوط به سطوح وفاداری (۲/۱۷%) و جذابیت (۲/۳۲%) میباشد. همچنین یافتههای تحلیل عاملی تاییدی نشان داد، مدل چند بعدی مشارکت، ابزاری سودمند برای بخشبندی تماشاگران در مراحل نظری مختلف است. بنابراین مدیران رویدادها میتوانند با طراحی استراتژیهای بازاریابی مناسب، نیازها و خواستههای هر بخش را ارضاء کنند و حرکت در امتداد زنجیره به سمت وفاداری را تسهیل نمایند. نتیجه کلی تحقیق نشان میدهد، مدل پیوستار روانی میتواند به عنوان معیاری برای بخشبندی تماشاگران ورزشی جهت راهنمایی محققان و بازاریابان ورزشی برای طراحی استراتژیهای بازاریابی هدفمند مورد استفاده قرار گیرد.دانشگاه کردستانمطالعات بازاریابی ورزشی2783-05351420210219Predictive study of sports tourism development in East Azerbaijan province based on tourism dimensionsمطالعه پیشبینانه توسعه گردشگری ورزشی استان آذربایجانشرقی براساس ابعاد گردشگری1159761746https://www.doi.org/10.34785/J021.2020.419FAرقیه سرلاباستادیارمدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایرانزهرا علیپور نادینلوئیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایرانحوریه دهقانپوریاستادیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایرانJournal Article20200826The present study was descriptive-correlational and was conducted in the field. The statistical population of the study included all Nowruz tourists who traveled to East Azarbaijan province in 1398 and 305 people from this population were selected using cluster sampling formula for an unknown number of people by cluster and targeted random sampling. The research tool is a researcher-made questionnaire predicting the development of sports tourism, the face and content validity of which was confirmed by sports management professors and its reliability was estimated in a preliminary study on 30 samples with a Cronbach's alpha coefficient of 0.82. Univariate regression was used to analyze the data using SPSS and Vikor software. The results showed that socio-cultural, environmental factors related to natural attractions, sports and infrastructure have a significant effect on predicting the factors affecting the development of sports tourism in East Azerbaijan province. Also, the results of Vikor ranking showed that from the perspective of experts, socio-cultural factors were ranked first and sports, environmental factors related to natural attractions and infrastructure were ranked second to fourth.تحقیق حاضر، از نوع توصیفی- همبستگی بود و بهصورت میدانی انجام گرفت. جامعه آمارى پژوهش شامل کلیه گردشگران نوروزی بود که در سال 1398 به استان آذربایجانشرقی مسافرت نمودهاند و 305 نفر از این جامعه با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه برای تعداد جامعه نامشخص بهروش نمونهگیری تصادفی خوشهای و هدفمند انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسشنامه محققساخته پیشبینی توسعه گردشگری ورزشی میباشد که روایی صوری و محتوایی آن به تایید اساتید متخصص مدیریت ورزشی رسید و پایایی آن در مطالعه مقدماتی بر روی 30 نفر از نمونه و با ضریب آلفای کرونباخ 82/0 برآورد شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از رگرسیون تکمتغیره با کمک نرمافزار SPSS و Vikor استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد عوامل فرهنگی-اجتماعی، زیست محیطی مرتبط با جاذبههای طبیعی، ورزشی و زیرساختی تأثیر معناداری بر پیشبینی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری ورزشی در استان آذربایجانشرقی دارد. همچنین نتایج رتبهبندی Vikor نشان داد که از دیدگاه متخصصان عوامل فرهنگی-اجتماعی رتبه اول و عوامل ورزشی، زیست محیطی مرتبط با جاذبههای طبیعی و زیرساختی در رتبههای دوم تا چهام قرار گرفتند.دانشگاه کردستانمطالعات بازاریابی ورزشی2783-05351420210219The relationship between social media marketing and customer satisfaction of sports recreation centersارتباط بازاریابی رسانههای اجتماعی با رضایت مشتریان مراکز تفریحی ورزشی13311661749https://www.doi.org/10.34785/J021.2020.888FAحسین کردلودانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران0000-0003-2395-2031حسین علی محمدیاستادیار مدیریت ورزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم ، قم، ایرانمهرداد محرم زادهاستاد مدیریت ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایراننسرین عزیزیان کهندانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانJournal Article20200708The present study was an applied and correlational study that was conducted in the field. To collect the data of the present study, two researcher-made social media marketing questionnaires with 15 questions including 5 components and customer satisfaction with 3 questions were used. For this purpose, using random sampling method, 393 questionnaires were collected online and physically among the customers of Hamedan sports and recreation complexes to collect data. In this study, descriptive statistics and inferential statistics including Pearson correlation and multiple regression at the alpha level of 0.05 were used. SPSS software was used to analyze the data. The findings of the present study indicate that all components of social media marketing were significant predictors of customer satisfaction. Among the components of social media marketing, the entertainment component explained the highest (0.26) and the social interaction (0.16) the lowest predictor for customer satisfaction. According to the findings of this study, it is necessary to place more emphasis on the components that attract customers when using social media as a marketing platform. Meanwhile, by using the social media marketing model, customers can be attracted more attention to be satisfied with the marketing done.مطالعه حاضر کاربردی و از نوع همبستگی بود که به شکل میدانی انجام گرفت. برای جمع آوری داده های پژوهش حاضر از دو پرسشنامه محقق ساخته بازاریابی رسانه های اجتماعی با 15 سؤال که شامل 5 مؤلفه و رضایت مشتریان با 3 سؤال استفاده شد. به این منظور با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی تعداد 393 پرسشنامه برای گردآوری دادهها، بین مشتریان مجموعههای تفریحی ورزشی شهر همدان به صورت آنلاین و فیزیکی توزیع گردید. در این پژوهش از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه در سطح آلفای 05/0 استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS استفاده شد. یافته های مطالعه حاضر بیانگر این است که تمامی مؤلفه های بازاریابی رسانه های اجتماعی، پیشبین معناداری برای رضایت مشتریان بودند. از بین مؤلفه های بازاریابی رسانه های اجتماعی، مؤلفه سرگرمی بیشترین (26/0) و تعامل اجتماعی (16/0) کمترین پیشبین را برای رضایت مشتریان تبیین نمودند. با توجه به یافته های این مطالعه، ضروری است که هنگام استفاده از رسانه های اجتماعی به عنوان بستری برای بازاریابی بر مؤلفه هایی که باعث جلب توجه مشتریان می شود بیشتر تأکید شود. در این میان با بهره بردن از مدل بازاریابی رسانه های اجتماعی می توان توجه مشتریان را بیشتر جلب کرد تا از بازاریابی انجام گرفته، رضایت داشته باشد.دانشگاه کردستانمطالعات بازاریابی ورزشی2783-05351420210219The use of visual signs of sports and physical activity, as a promotional tool in Iranian and Turkish television seriesکاربرد علائم بصری ورزش و فعالیت بدنی، به منزله ابزار ترویج ورزش در سریالهای تلویزیون ایران و ترکیه15113461770https://www.doi.org/10.34785/J021.2020.763FAسارا کشکردانشیارمدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانhttps://orcid.org/00فرانچسکو ادسادانشیار مدیریت ورزشی، گروه ورزش کارنگی، دانشگاه لیدز بکت، انگلیسآرزو صادقیکارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20201016The research method of the present study was applied and content analysis. The statistical population of the study was all Iranian and Turkish serials that were broadcast in the period from 2012 to the spring of 1398 and were considered. In this regard, in order to select the sample population, multi-stage sampling method was used. Thus, a total of 6 Turkish serials and 5 Iranian serials were selected and a total of 91 episodes with 1369 sequences were observed and examined. The research findings show that the producers of serials and family films in Turkey pay attention to sports in various forms in media productions. The display of visual signs of sports in Turkish films is more important than Iranian films, and this shows the attention of policymakers and the mass media of this country to the category of sports and its transmission to society. In Iran, less attention is paid to the visual signs of sports in television productions, and even many athletes take on negative and destructive roles in movies and TV series. Therefore, paying attention to the display of visual cues in popular Iranian TV series will play an important role in changing the attitude and behavior of viewers and their interest in sports.روش تحقیق مطالعه حاضر کاربردی و از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه آماری پژوهش تمامی سریالهای ایرانی و ترکیهای بودند که در بازه زمانی سال 1391 تا بهار سال 1398 در حال پخش بودند و موردتوجه تحقیق قرار گرفتند. در این راستا، بهمنظور انتخاب جامعه نمونه، روش نمونهگیری چندمرحلهای استفاده گردید. بهاین ترتیب مجموعا 6 سریال ترک و 5 سریال ایرانی انتخاب شدند و در مجموع 91 قسمت با 1369 سکانس موردمشاهده و بررسی قرار گرفت. یافتههای تحقیق نشان میدهد که سازندگان سریالها و فیلمهای خانوادگی در ترکیه، ورزش را در شکلهای مختلف در تولیدات رسانهای موردتوجه قرار میدهند. نمایش علائم بصری ورزش در فیلمهای ترکیه بیش از فیلمهای ایران موردتوجه است و این امر نشاندهنده توجه سیاستگذاران جامعه و رسانههای جمعی این کشور به مقوله ورزش و انتقال آن به جامعه میباشد و این درحالیست که در ایران به مقوله علائم بصری ورزش در تولیدات تلویزیونی کمتر توجه میشود و حتی بسیاری از ورزشکاران در فیلمها و سریالها نقشهای منفی و مخرب را برعهده میگیرند. لذا توجه به نمایش علائم بصری در سریالهای محبوب تلویزیون ایران نقش مهمی در تغییر نگرش و احتمالا رفتار بینندگان و علاقمندی آنها به ورزش خواهد داشت.