تعیین استراتژی توسعه بازار صنعت زیورآلات ورزشی در ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی

2 گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی

3 کارشناس ارشد مدیریت راهبردی در ورزش، دانشگاه علامه طباطبائی

10.22034/sms.2024.141000.1329

چکیده

به کارگیری مدل‌های مختلف تدوین استراتژی دربخش‌های مختلف صنعتی به امری رایج تبدیل شده است. هدف از پژوهش حاضر، تعیین استراتژی برای توسعه بازار صنعت زیورآلات ورزشی در ایران با استفاده از رویکرد تحلیلی swoc در کشور بود. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر استراتژی توصیفی-تحلیلی بود که با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی انجام شد، برای جمع‌آوری داده‌ها ابتدا از روش مصاحبه اسمی و سپس تحلیل محتوای مصاحبه‌ها و طبقه‌بندی مفاهیم و کدهای حاصله در طبقات چهارگانه قوت‌ها، ضعف‌ها، فرصت‌ها و چالش‌ها صورت گرفت و با رسیدن مصاحبه‌ها به عدد 15اشباع نظری صورت پذیرفت. جامعه تحقیق شامل متخصصین مدیریت ورزشی، کارشناسان حوزه صنعت طلا، سازندگان وفروشندگان زیورآلات طلا، اساتید حوزه بازاریابی دارای پیشینه مطالعاتی مرتبط با ورزش و چهره‌های ورزشی بودند. نتایج این پژوهش برای تعیین موقعیت استراتژیک صنعت زیورآلات ورزشی با توجه به تحلیل نقاط قوت، ضعف‌ها، فرصت‌ها و چالش‌های بدست آمده در این صنعت نشان داد که این صنعت در موقعیت تهاجمی (so) قرار دارد. از این رو استراتژی‌های مورد استفاده در این صنعت عبارتند از: استفاده از ذخایر و منابع انرژی جهت صادرات برنامه‌ریزی شده، استفاده از نیروی جوان تحصیل کرده جهت ارائه خدمات بهتر، توسعه ظرفیت و مشارکت بین متخصصین و بهره جستن از فرهنگ و تنوع اقلیمی با تأکید بر برگزاری نمایشگاه با هدف معرفی و بازاریابی. با توجه به یافته‌ها و نتایج می‌توان اذعان داشت که صنعت زیورآلات ورزشی با تکیه بر استراتژی‌های موقعیت تهاجمی خواهد توانست به اهداف خود دست یابد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Determining the market development strategy of sports jewelry industry in Iran

نویسندگان [English]

  • Sara Keshkar 1
  • Gholamali Kargar 2
  • Mahya Shabani 3
1 Associate professor of sport management
2 Associate professor of sport management
3 Senior expert in strategic management in sports, Allameh Tabatabai University, Tehran. Iran
چکیده [English]

The utilization of various strategy formulation models in different industrial sectors has become a common practice. The aim of this research was to determine a strategy for the market development of the sports jewelry industry in Iran using the analytical SWOC approach. The current study was practical in terms of its objective and descriptive-analytical in terms of its strategy. Qualitative content analysis was conducted using the method of nominal interviews to collect data. The concepts and codes obtained were classified into four categories: strengths, weaknesses, opportunities, and threats. A total of 15 theoretical saturation interviews were conducted. The research population consisted of sports management specialists, experts in the gold industry, gold jewelry manufacturers, gold jewelry retailers, and marketing academics with relevant studies in sports, and sports figures. The results of this research, based on the analysis of strengths, weaknesses, opportunities, and threats in this industry, indicated that the sports jewelry industry is in a position of aggression (SO). Therefore, strategies used in this industry include utilizing reserves and energy resources for planned exports, employing young educated workforce for better services, capacity development and collaboration among specialists, and leveraging cultural and climatic diversity with an emphasis on organizing exhibitions for introduction and marketing purposes. Considering the findings and results, it can be acknowledged that the sports jewelry industry, relying on aggressive position strategies, will be able to achieve its goals.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : industry
  • sports jewelry
  • strategy
  • development