مدلسازی نقش آمیخته بازاریابی (P7) بر وفاداری هواداران به برند باشگاه نساجی مازندران با میانجیگری تبلیغات دهان به دهان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

2 کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.

3 استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.

10.22034/sms.2024.62706

چکیده

هدف از تحقیق حاضر، بررسی تأثیر آمیختۀ بازاریابی بر روی وفاداری هواداران به برند باشگاه نساجی مازندران با تأکید بر نقش میانجی تبلیغات دهان‌به دهان بود. روش این پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ هواداران باشگاه نساجی مازندران در فصل 98-1397 لیگ برتر فوتبال ایران بود. حجم نمونه با توجه به جدول مورگان 384 نفر برآورد شد. جهت جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل مسیر در نرم افزارهای آماری Lisrel استفاده شد. بر‌اساس میزان رابطه و شاخص‌های برازش مدل مشخص شد که نقش میانجی تبلیغات دهان‌به دهان مورد تأیید می‌باشد، همچنین تأثیر مستقیم آمیختۀ بازاریابی بر وفاداری به برند مورد تأیید واقع شد. بنا بر نتایج پژوهش، به مدیران باشگاه نساجی توصیه می‌شود که بر استراتژی‌های تبلیغات دهان‌به‌دهان مثبت تمرکز بیشتری داشته باشند؛ همچنین، به دلیل ارزیابی ضعیف هواداران از برخی مولفه‌های آمیختۀ بازاریابی باشگاه (محصول، قیمت، ترویج و شواهد فیزیکی) به مدیران توصیه می‌شود تا به ارتقای این 4 مولفه، به ویژه مولفۀ قیمت‌گذاری بپردازند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Modeling of the role of Marketing Mix (7p) on Brand Loyalty in Fans of Nasaaji Mazandaran Club with mediating the word of mouth

نویسندگان [English]

  • Hossein Abdolmaleki 1
  • Roohollah Kiani 2
  • Seyed Nemat Khalifeh 3
  • Seyed Bahador Zakizadeh 3
1 Assistant Professor of sport management, , Karaj branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran
2 Master of science of sport management, Faculty of physical education and sport science, Karaj branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran.
3 Assistant Professor of sport management, Faculty of physical education and sport science, Karaj branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran
چکیده [English]

The purpose of the present study was to investigate the role of marketing mix on loyalty of fans of Nassaji Mazandaran Club brand with emphasis on mediating role of word of mouth advertising. The research method was descriptive and survey type. The statistical population of the study consisted of all fans of Nassaji Mazandaran Club in the Iranian Football Premier League season 2018-2019. The sample size was 384 according to Morgan table. Standard questionnaires were used for data collection. Lisrel statistical software was used to analyze the data. Based on the relationship and model fit indicators, it was found that the mediating role of word-of-mouth advertising was confirmed,, also the direct effect of marketing mix on brand loyalty was confirmed. According to the research results, textile club managers are recommended to focus more on positive word-of-mouth advertising strategies; also because of poor fans' evaluation of some of the club's marketing mix components (product, price, Promotion and physical evidence) Managers are advised to upgrade these 4 components, especially the pricing component.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Brand Loyalty
  • Club Management
  • Fan
  • Marketing Mix
  • Word of Mouth Advertising