تبیین مدل عوامل مؤثر بر تقاضای گردشگری ورزشی در عراق

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدیریت ورزشی، دانشگاه تبریز

2 گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه تبریز

10.22034/sms.2024.142155.1411

چکیده

هدف از تحقیق حاضر، تبیین مدل عوامل مؤثر بر تقاضای گردشگری ورزشی در عراق بود. روش تحقیق حاضر، کاربردی از نوع تحقیقات کیفی با روش نظریه داده بنیاد رویکرد گلیزری است. جامعه آماری تحقیق شامل اساتید و متخصصان مدیریت ورزشی، اساتید و متخصصان گردشگری و گردشگری ورزشی، مدیران آژانس‌های گردشگری بودند و نمونه آماری از بین اعضای جامعه با بهره‌گیری از روش نمونه‌گیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. ابزار تحقیق مصاحبه نیمه ساختار یافته با 15 نفر از متخصصان تحقیق که تا مرحله اشباع نظری ادامه یافت، روایی تحقیق توسط متخصصان مربوطه مورد تأیید قرار گرفت و پایایی تحقیق با استفاده از روش توافق درون موضوعی 74 درصد به دست آمد. نتایج تحقیق نشان داد، پویایی اقتصادی، مدیریت گردشگری، رویدادهای ورزشی، تحول اجتماعی و فرهنگی، چالش‌ها و فرصت‌های گردشگری، کارکردهای اقتصادی، مدیریتی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، فناوری اطلاعات و زیست محیطی 11 مقوله مهم در تقاضای گردشگری ورزشی کشور عراق بودند. در این راستا، توجه به عوامل مؤثر بر تقاضای گردشگری ورزشی در عراق و مدیریت مؤثر این عوامل می‌تواند به افزایش تعداد گردشگران ورزشی و توسعه پایدار این صنعت در این کشور کمک کند و با پیاده‌سازی این راهکارها، کشور عراق نه‌تنها می‌تواند به رشد اقتصادی و اجتماعی خود کمک کند، بلکه به عنوان یک الگو در منطقه برای توسعه پایدار گردشگری ورزشی شناخته شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Explaining the Model of Factors Affecting Sports Tourism Demand in Iraq

نویسندگان [English]

  • Mohammad Rasoul Khodadadi 1
  • Yaghoub Badri Azarin 1
  • Mohanad Wattan Mashi Al-Jabr 2
1 Sports Management, University of Tabriz
2 Sports Management,. University of Tabriz
چکیده [English]

The aim of the present research is to elucidate the model of factors influencing the demand for sports tourism in Iraq. This study employs an applied qualitative research approach, utilizing grounded theory methodology as proposed by Glaser. The statistical population consists of professors and experts in sports management, tourism, and sports tourism, as well as managers of travel agencies. A purposive and snowball sampling method was used to select participants from this community. Data collection involved semi-structured interviews with 15 specialists until theoretical saturation was reached. The validity of the research was confirmed by relevant experts, and reliability was determined to be 74% through inter-coder agreement. The findings of the study indicated that economic dynamics, tourism management, sporting events, social and cultural transformations, challenges and opportunities in tourism, economic, managerial, political, social, and cultural functions, information technology, and environmental factors are the 11 key categories affecting the demand for sports tourism in Iraq. In this regard, paying attention to the factors influencing the demand for sports tourism in Iraq and effectively managing these factors can enhance the number of sports tourists and promote the sustainable development of this industry in the country. By implementing these strategies, Iraq can not only contribute to its economic and social growth but also emerge as a model for sustainable sports tourism development in the region.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Tourism
  • Sports Tourism
  • Tourism Demand
  • Grounded Theory Iraq
  • Influential Factors