واکاوی بهبود حکمرانی اقتصادی در ورزش کشور با استناد به عوامل بازاریابی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران

2 2- دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه اصفهان، ایران(نویسندة مسئول)

3 3- دانشیار مدیریت ورزشی، مرکز تحقیقات طب ورزشی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران

10.22034/sms.2024.141043.1332

چکیده

تحقیق حاضر با هدف بهبود حکمرانی اقتصادی در ورزش کشور به استناد عوامل بازاریابی طراحی و اجرا گردید. مشارکت کنندگان در تحقیق حاضر شامل افرادی بودند که در خبرگانی که در حیطه اقتصاد ورزشی تجربه داشتند. ابزار گردآوری اطلاعات در تحقیق حاضر مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌های کیفی، از تحلیل موضوعی استفاده گردید. نتایج تحقیق حاضر نشان می‌دهد نشان می‌دهد در تسهیل کننده های تخصصی و انسانی در راستای ارتقای حکمرانی اقتصادی مفاهیم اصلی شامل توجه به ساختارهای جهانی در ورزش، رویه های علمی ، سیستم‌های حمایتی و سیستم‌های مدیریتی شناسایی گردید. به صورتی که تعداد 21 مولفه بر بهبود حکمرانی اقتصادی در ورزش کشور با استناد به عوامل بازاریابی در عوامل تسهیل کننده های تخصصی و انسانی در راستای ارتقای حکمرانی اقتصادی شناسایی گردید. همچنین در قابلیت های زیربنایی، ساختاری و سازماندهی از منظر اهداف حکمرانی اقتصادی مفاهیم اصلی شامل گسترش ضریب نفوذ ، اعتماد آفرینی ، بودجه ریزی و محرک های اجتماعی در ورزش شناسایی گردید. به صورتی که تعداد 16 مولفه حکمرانی اقتصادی در ورزش کشور با استناد به عوامل بازاریابی شناسایی گردید. نشان می‌دهد در کیفیت ارتباطات در تامین اهداف حکمرانی اقتصادی مفاهیم اصلی شامل همکاری بین بخشی ، ایجاد اقتصاد اجتماعی و جنبه های اطلاعاتی شناسایی گردید. به صورتی که تعداد 12 مولفه حکمرانی اقتصادی در ورزش کشور با استناد به عوامل بازاریابی در کیفیت ارتباطات در تامین اهداف حکمرانی اقتصادی شناسایی گردید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analyzing the improvement of economic governance in the country's sports with reference to marketing factors

نویسندگان [English]

  • Vahid Rajabi 1
  • Mohammad Sultan Hosseini 2
  • Mina Mostahfezian 3
1 1. Ph.D Candidate on Sport Management, Department of Physical Education and Sports Science, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
2 2. Associate professor, Department of Sport Management, University of Isfahan, Iran (Corresponding Author)
3 3. Associate professor on sport management, Sport Medicine Research Center, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
چکیده [English]

The current research was designed and implemented with the aim of improving economic governance in sports in the country based on marketing factors. The participants in the current research included people who were experts in the field of sports economics. The data collection tool in this research was a semi-structured interview. In order to analyze qualitative data, thematic analysis was used. The results of the present research show that the main concepts including attention to global structures in sports, scientific procedures, support systems and management systems were identified in specialized and human facilitators in order to promote economic governance. Thus, 21 components on the improvement of economic governance in the country's sports were identified by referring to marketing factors in specialized and human facilitating factors in order to improve economic governance. Also, in infrastructure, structural and organizational capabilities, from the perspective of economic governance goals, the main concepts including expansion of penetration, trust building, budgeting and social drivers in sports were identified. Thus, 16 components of economic governance in the country's sports were identified based on marketing factors. It shows that in the quality of communication in meeting the goals of economic governance, the main concepts including inter-sectoral cooperation, creation of social economy and informational aspects were identified. Thus, the number of 12 components of economic governance in the sport of the country was identified by referring to marketing factors in the quality of communication in meeting the goals of economic governance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • improvement
  • economic governance
  • marketing factors
  • sport