تبیین عوامل موثر بر هوشمندی در کسب و کارهای اینترنتی ورزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه رازی،کرمانشاه، ایران

2 مدیریت ورزشی،علوم ورزشی،رازی،کرمانشاه،ایران

3 دکتری مدیریت ورزشی،دانشکده علوم ورزشی،دانشگاه رازی،کرمانشاه،ایران

10.22034/sms.2024.141550.1371

چکیده

هدف از پژوهش حاضرتبیین عوامل موثر بر هوشمندی در کسب و کارهای اینترنتی ورزشی بود. روش تحقیق کیفی (نظریه داده-بنیاد) است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل صاحب‌نظران، خبرگان، اساتید و صاحبان کسب و کار ورزشی در زمینه موضوع این تحقیق می‌باشند. برای انجام مصاحبه‌های عمیق از روش نمونه‌گیری گلوله برفی استفاده شد. ابزار تحقیق مصاحبه بود که از 17 نفر به عمل آمد. روایی ابزار پژوهش(مصاحبه)، توسط مصاحبه‌شوندگان و سپس اساتید متخصص، مورد بررسی قرار گرفت و تأیید گردید و برای سنجش پایایی از روش توافق درون موضوعی استفاده شد که مطابق این روش مقدار پایایی برابر با 87/0 بود. در راستای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش نظریه داده-بنیاد استفاده شد. یافته‌های این پژوهش نشان داد که عوامل موثر بر هوشمندی در کسب و کارهای اینترنتی ورزشی شامل (توسعه نوآوری، مدیریت منابع، توسعه کسب وکارها از طریق اینترنت، سیاست‌های حمایتی-قانونی و زیرساخت‌های فرهنگی) می‌باشند. این مقوله‌ها شامل 11 مفهوم و 52 کد باز هستند. بر اساس یافته‌های این پژوهش و مفاهیم شناسایی شده نتیجه می‌گیریم، باید سیاست‌گذاری‌های کلان و اقدامات موثری جهت ارتقای کسب و کارهای اینترنتی ورزشی صورت پذیرد. که از این طریق اشتغال‌های کوتاه مدت رونق پیدا خواهند کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Explaining the factors affecting intelligence in sports internet businesses

نویسندگان [English]

  • AMIN PORGHOLI 1
  • hossain eydi 2
  • farshid keshavarz 3
1 Master's degree in Sports Management, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran
2 Sports Management, Sports Sciences, Razi, Kermanshah, Iran
3 PhD in Sports Management, Faculty of Sports Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran
چکیده [English]

The purpose of the current research was to explain the factors affecting intelligence in sports internet businesses. The research method is qualitative (data-based theory). The statistical population of this research includes experts, experts, professors and sports business owners in the field of this research. Snowball sampling method was used to conduct in-depth interviews. The research tool was an interview that was conducted with 17 people. The validity of the research instrument (interview) was examined and confirmed by the interviewees and then the expert professors, and the intra-subject agreement method was used to measure the reliability, and according to this method, the reliability value was equal to 0.87. In order to analyze the data, the data-based theory method was used. The findings of this research showed that the factors affecting intelligence in sports internet businesses include (innovation development, resource management, business development through the internet, legal-support policies and cultural infrastructure). These categories include 11 concepts and 52 open codes. Based on the findings of this research and the identified concepts, we conclude that macro-policies and effective measures should be taken to promote online sports businesses. In this way, short-term employments will flourish.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Internet
  • media
  • business
  • sports