پیاده‌سازی استراتژی اقیانوس آبی در باشگاه‌های ژیمناستیک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده علوم ورزشی، گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشگاه پردیس بین المللی ارومیه، ایران

2 استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه ارومیه

3 استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

10.22034/sms.2024.140589.1293

چکیده

با توجه به نگرش جدید در مدیریت باشگاه‌های ژیمناستیک در پژوهش حاضر الگوی پیاده‌سازی استراتژی اقیانوس آبی در باشگاه‌های ژیمناستیک با استفاده از نظریه داده بنیاد، طراحی گردید. این پژوهش یک مطالعه کیفی بود. مشارکت‌کنندگان در پژوهش، خبرگان دانشگاهی بودند که با توجه به ماهیت پژوهش، با 10 نفر به‌شیوه گلوله برفی با مصاحبه‌‌های نیمه‌ساختارمند تا رسیدن به اشباع‌نظری انجام شد. برای اطمینان از پایایی و روایی پژوهش از توافق درون موضوعی و نظرخواهی از متخصصان و بازنگری نظر آنان استفاده شد. جهت شکل دادن تئوری، از روش اشتراوس و کوربین، در قالب سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی کمک گرفته شد و با استفاده از ابزار‌های پیاده‌سازی استراتژی اقیانوس آبی مانند بوم استراتژی و چارچوب چهار‌اقدام‌، در جهت ارائه مدل پیاده‌سازی استراتژی اقیانوس آبی در باشگاه‌های ژیمناستیک، اقدام شد. 179 مفهوم نهایی در قالب مدل مفهومی نظریه داده بنیاد متشکل از مقوله محوری، شرایط علّی، عوامل زمینه‌ای، شرایط مداخله‌گر، راهبرد‌ها و پیامد‌ها طراحی گردید. همچنین الگوی 5 مرحله‌ای برای پیاده‌سازی استراتژی اقیانوس آبی در باشگاه‌های ژیمناستیک مطرح شد و در نهایت این الگو با مدل مفهومی نظریه داده بنیاد ترکیب گردیده و الگوی نهایی به‌دست آمد. برای شناسایی مسیر درست حرکت به‌سمت اقیانوس آبی راهبرد‌های خلق، افزایش، کاهش و حذف پیشنهاد شد و در نهایت پیاده‌سازی استراتژی منتج به پیامد‌های پژوهش گردید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Implementation of blue ocean strategy in gymnastics clubs

نویسندگان [English]

  • mohammad khalili khezrabadi 1
  • mohammad kashef 2
  • mehrdad moharramzadeh 3
1 , Faculty of Sport Sciences, Department of Motor Behavior and Sport Management, International Campus of Urmia University, Iran
2 Faculty of Sport Sciences, Department of Motor Behavior and Sport Management,Urmia University ,Iran
3 Professor of Sport Managment, University of Mohagheghe Ardebili, Ardebil. Iran.
چکیده [English]

According to the new attitude in the management of gymnastics clubs, in the present research, an attempt has been made to design the implementation model of the blue ocean strategy in gymnastics clubs. This research was a qualitative study. The participants in the research were university experts who, according to the nature of the research, were conducted with 10 people in a snowball manner with semi-structured interviews until theoretical saturation was reached. In order to ensure the reliability and validity of the research, intra-subject agreement and expert opinions were used and their opinions were revised. To form the theory, Strauss and Corbin's method was used in the form of three stages of open, central and selective coding, and by using blue ocean strategy implementation tools such as the strategy canvas, the four action framework, etc., in order to present the ocean strategy implementation model. 179 The final concept was designed in the form of the foundation's data theory conceptual model consisting of the central category, causal conditions, contextual factors, intervening conditions, strategies and consequences. Also, a 5-step model for implementing the blue ocean strategy in gymnastics clubs was presented, and finally, this model was combined with the conceptual model of the foundation's data theory and the final model was obtained. In order to identify the right path to move towards the blue ocean, strategies of creation, increase, decrease and elimination were used, and finally, the implementation of the strategy resulted in the results of the research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Red Ocean
  • gymnastics
  • Grounded Theory
  • Marketing