نقش کیفیت کالاهای ورزشی و خدمات فروشگاه‌ها در خلق ترجیح برند و قصد خرید مشتریان با نقش میانجی ارزش ادراک شده و ارزش ویژه برند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 علوم ورزشی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

2 دکتری مدیریت ورزشی، گروه علوم ورزشی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

3 دکتری مدیریت ورزشی، دبیر آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، تبریز، ایران

10.22034/sms.2024.139915.1260

چکیده

استفاده از کالاهای ورزشی نه تنها برای فعالیت‌های ورزشی بلکه برای زندگی روزمره و اوقات فراغت نیاز است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش کیفیت کالاهای ورزشی و خدمات فروشگاه‌های ارائه‌کننده این کالاها در خلق ترجیح برند و قصد خرید مشتریان با بررسی نقش میانجی ارزش ادراک شده و ارزش ویژه برند انجام شد. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی به شیوه معادلات ساختاری بوده و جامعه آماری آن را تمامی مشتریان برندهای مطرح کالاهای ورزشی (داخلی و خارجی) در ایران تشکیل دادند که با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری، حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 384 نفر برآورد شد که 370 نفر در اجرای این پژوهش، پرسشنامه‎‌ها را تکمیل کردند. داده‌‍‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های ارزش ادراک شده، ارزش ویژه برند، قصد خرید و ترجیح برند و کیفیت تولیدات و خدمات جمع‌آوری شد. نتایج معادلات ساختاری نشان داد که کیفیت کالاهای ورزشی و خدمات فروشگاه‌های ارائه‌کننده، هم به صورت مستقیم و هم از مسیر ارزش ویژه برند بر قصد خرید مشتریان تأثیر دارد. همچنین، کیفیت کالاها و خدمات با میانجی‌گری ارزش ویژه برند بر ترجیح برند مشتریان تأثیرگذار بود. می‌توان گفت به منظور تقویت کیفیت کالاها و خدمات ورزشی ادراک شده از سوی مشتریان بهتر است به عواملی مانند دوام، کارایی، طراحی محصول و نحوه ارائه خدمات پس از فروش از طریق تبلیغات توجه شود تا از این طریق افزایش ترجیح برند در میان مشتریان و در نهایت افزایش قصد خرید آنان فراهم شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the Role of Sport Goods Quality and Stores Services in Creating Brand Preference and Customer Purchase Intention Emphasizing the Mediated Role of Perceived Value and Brand Equity

نویسندگان [English]

  • mahdi bashiri 1
  • rasoul faraji 2
  • sepideh shabani 3
1 Azarbaijan Shahid Madani University
2 Azarbaijan Shahid Madani University
3 PhD in Sport Management, Teacher, Department of Education of East Azarbaijan, Tabriz, Iran
چکیده [English]

The use of sports goods is needed not only for sports activities but also for daily life and leisure time. The present study was conducted with the aim of investigating the role of the quality of sports goods and the services of stores providing these goods in creating brand preference and purchase intention of customers by examining the mediating role of perceived value and brand equity. The method of descriptive-surveillance research is structural equations and its statistical population consists of all the customers of famous brands of sports goods (domestic and foreign) in Iran, which due to the unlimited statistical population, the sample size is 384 people using the Krejsi and Morgan table. It was estimated that 370 people completed the questionnaires in the implementation of this research. The data were collected using Ebrahimi et al.'s (2014) perceived value questionnaires, Boyle et al.'s brand equity (2013), Chang and Liu's (2009) purchase intention and brand preference, and the quality of products and services compiled from Ebrahimi et al.'s (2009) and Ismailpour and Goldouzi (2013) were collected. The results of the structural equations showed that the quality of sports goods and services of the providing stores, both directly and through the path of brand equity, has an effect on the purchase intention of customers. Also, the quality of goods and services had an effect on customers' brand preference through the mediation of brand equity. It can be said that in order to strengthen the quality of sports goods and services perceived by customers, it is better to pay attention to factors such as durability, efficiency, product design and how to provide after-sales services through advertising, in order to increase brand preference among customers and in To provide the maximum increase in their purchase intention.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Brand Preference
  • Perceived Value
  • Purchase Intention
  • Sport Brand
  • Sport Store