تاثیر تجربه مشتری و درگیری بر مقصد گردشگری ورزشی با رویکرد بازاریابی تجربی رویدادهای ورزشی در ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی - دانشگاه ارومیه - ایران

2 مدیریت ورزشی ، تربیت بدنی و علوم ورزشی ، دانشگاه ارومیه ، ارومیه ، ایران

3 استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه ارومیه دانشکده علوم ورزشی

10.22034/sms.2025.142026.1403

چکیده

در عصر رقابت جهانی، رویدادهای ورزشی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری برای جذب گردشگران شناخته می‌شوند. بنابراین، این پژوهش به‌منظور بررسی تأثیر تجربه مشتری و درگیری بر مقصد گردشگری ورزشی با رویکرد بازاریابی تجربی رویدادهای ورزشی در ایران و با تمرکز بر بیست و دومین دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا در ارومیه انجام شد. روش پژوهش توصیفی-همبستگی و از نوع کاربردی بود و جامعه آماری را مشتریان و گردشگران ورزشی، مدیران، کارشناسان گردشگری ورزشی و اساتید دانشگاه تشکیل دادند. با نمونه‌گیری تصادفی ساده، حجم نمونه ۳۷۰ نفر تعیین شد. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های استاندارد و پس از تأیید روایی و پایایی توسط اساتید، به‌همراه تحلیل عاملی تأییدی، گردآوری شدند. تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها با نرم‌افزارهای SPSS و Smart PLS صورت گرفت. نتایج نشان داد که مؤلفه درگیری مشتری بیشترین تأثیر (567/0=α) و اشتیاق مشتری کمترین تأثیر (449/0=α) را بر تجربه مشتری دارد. همچنین مؤلفه شناخت مشتری بیشترین تأثیر (414/0=α) و اشتیاق مشتری کمترین تأثیر (362/0=α) را بر شناسایی مشتری دارد. تجربه مشتری تأثیر مثبت و معناداری بر نیات رفتاری (516/0=α) و شناسایی مشتری تأثیر مثبتی بر نیات رفتاری (405/0=α) دارد. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده، به برنامه‌ریزان توصیه می‌شود بسته‌های گردشگری شامل فعالیت‌های ورزشی و تفریحی متنوع طراحی کنند تا هم مشتریان جدید جذب شوند و هم مشتریان فعلی حفظ گردند. همچنین، ارتقاء چارچوب نظری پژوهش از طریق معرفی مدل‌های نوین یا بهره‌گیری از رویکردهای کمتر بررسی‌شده در بازاریابی تجربی و تجربه مشتری می‌تواند به تعمیق تحلیل و افزایش نوآوری در پژوهش منجر شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The impact of customer experience and involvement on sports tourism destinations through an experiential marketing approach to sports events in Iran.

نویسندگان [English]

  • sara yazdanpanah 1
  • mir hasan seyyed ameri 2
  • Roghayeh sarlab 3
1 phd student of sport managment - urmia university - iran
2 Urmia Universitysports managments- physical education - urmia university - urmia - iran
3 Assistant Professor of Sports Management Urmia University Faculty of Sports Sciences
چکیده [English]

In the era of global competition, sports events are recognized as one of the most significant attractions for attracting tourists.Therefore, this research aims to examine the impact of customer experience and involvement on sports tourism destinations through an experiential marketing approach in Iran, with a focus on the 22nd Asian Men's Volleyball Championship held in Urmia.The research employed a descriptive-correlational methodology and was of an applied nature,with the statistical population comprising customers and sports tourists, managers, sports tourism experts, and university faculty members. A simple random sampling method was used, resulting in a sample size of 370 participants. Data were collected using standardized questionnaires, which were validated for reliability and content by experts, along with confirmatory factor analysis. Data analysis was conducted using SPSS and Smart PLS software. The results indicated that the customer involvement component had the highest impact (α=0.567),while customer enthusiasm had the lowest impact (α=0.449) on customer experience. Additionally, the customer awareness component exhibited the highest influence(α=0.414),while customer enthusiasm again showed the lowest influence (α=0.362) on customer identification. Customer experience had a positive and significant effect on behavioral intentions (α=0.516),and customer identification positively affected behavioral intentions(α=0.405).Based on the findings, it is recommended that planners design tourism packages that include diverse sports and recreational activities to attract new customers while retaining existing ones. Furthermore, enhancing the theoretical framework of the research through the introduction of novel models or the adoption of less-explored approaches in experiential marketing and customer experience can deepen analysis and increase innovation in the study.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sports tourism
  • customer experience
  • customer involvement
  • experiential marketing