نقش ابعاد E4 در توسعه منابع گردشگری ورزش‌ها و تفریحات آبی جزیره کیش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد بین الملل کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران

2 گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران

3 عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی

10.22034/sms.2025.142608.1431

چکیده

مدل ۴ ای در گردشگری ورزشی شامل ابعاد سرگرمی، آموزشی، زیبایی‌شناختی و تعامل، می‌باشد. این ابعاد احتمالا می‌تواند با جذب گردشگران، افزایش رضایت آن‌ها و ایجاد تعاملات اجتماعی مفید کمک می‌کنند. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی نقش ابعاد E4 در توسعه منابع گردشگری ورزش‌ها و تفریحات آبی جزیره کیش بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و بر حسب روش توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان منطقه آزاد، موسسه ورزش و تفریحات سالم جزیره کیش، و ... بودند که از طریق نمونه‌گیری در دسترس و به‌صورت آنلاین انتخاب شدند (257 N=). برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌ محقق ساخته استفاده شد. روایی صوری و محتوای پژوهش (11 نفر از اساتید مدیریت ورزشی) و پایایی ابزار پژوهش (ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی) تایید شد. از نرم‌افزارهای SPSS25 و Smart PLS4 استفاده شد. نتایج نشان داد که متغیرهای تجربه (844/0)، تجربه زیباشناختی (913/0)، تعامل (902/0)، تعهد تبلیغات (830/0) و همه جا (887/0) نقش معنی‌داری در تبیین توسعه استراتژی منابع گردشگری ورزشی دارند. با توجه به یافته‌های حاضر می‌توان گفت، مدیران مجموعه‌های گردشگری ورزشی و تفریحات دریایی، برای بهبود عملکرد خود، باید ارزش این منابع را درک نمایند. از سویی این تحقیق با نگاهی تازه و مبتنی بر مدل چهار ای، افق‌های جدیدی با پیوند دادن تجربه، تجربه زیباشناختی، تعامل، تعهد تبلیغات و همه‌جا در توسعه گردشگری ورزش‌های آبی جزیره کیش گشوده است، که نه تنها مسیر ارتقای کیفیت خدمات را هموار می‌سازد، بلکه زمینه‌ساز پایداری و رشد هدفمند گردشگری در این منطقه خواهد بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Role of E4 Dimensions in the Development of Water Sports and Recreation Tourism Resources on Kish Island

نویسندگان [English]

  • Azizollah Farzipor 1
  • Rouhallah Ershadi 2
  • Jamshid Hemati 3
  • BI BI Fakhrosadat Hashemi 2
1 Department of Physical Education and Sports Sciences, Kish International Branch, Islamic Azad University, Kish, Iran
2 Department of Physical Education and sport science, Bushehr Branch, Islamic Azad University, Bushehr, Iran
3 University faculty member of IAU,Sport sciences
چکیده [English]

Engagement. These elements are believed to enhance tourist attraction, satisfaction, and social interaction. The purpose of this study was to investigate the role of the 4E dimensions in developing water sports and recreational tourism resources on Kish Island. The research was applied in purpose and descriptive-survey in method. The statistical population consisted of employees from the Kish Free Zone Organization and the Kish Institute of Sports and Recreational Activities, selected through convenience sampling (N = 257). Data were collected using a researcher-designed questionnaire, whose face and content validity were confirmed by 11 experts in sports management. Reliability was assessed using Cronbach’s alpha and composite reliability coefficients. Data analysis was performed using SPSS version 25 and Smart PLS version 4. The results demonstrated that Experience (0.844), Esthetic Experience (0.913), Engagement (0.902), Advocacy Commitment (0.830), and Ubiquity (0.887) had significant impacts on the strategic development of sports tourism resources. These findings suggest that managers of sports and marine recreation centers must recognize and leverage these resources to improve performance. This study, by applying the 4E model innovatively, offers new insights into integrating experience, esthetics, engagement, advocacy, and ubiquity to foster the growth of water sports tourism on Kish Island. It highlights a dual achievement: enhancing service quality and supporting sustainable and strategic tourism development in the region.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Kish Island
  • interaction
  • sports marketing
  • sports tourism
  • marine recreation