اثر دانش زیست محیطی بر رفتار خرید سبز تماشاگران مسابقات سوارکاری: نقش میانجی تعهد اخلاقی به محیط زیست

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه گنبد کاووس

2 استادیارمدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر، گلستان، ایران

10.22034/sms.2025.143442.1493

چکیده

هدف پژوهش، مطالعه اثر دانش زیست محیطی بر رفتار خرید سبز تماشاگران مسابقات سوارکاری با نقش میانجی تعهد اخلاقی به محیط زیست بود. جامعه آماری آن شامل کلیه تماشاگران مسابقات سوارکاری کورس پاییزه گنبدکاووس در سال 1403 بود که بر اساس روش پیشنهادی (1995) Barclay et al برای معادلات ساختاری حجم نمونه 160 تماشاگر برآورد شد. ابزار مورد استفاده جهت گردآوری داده‌های پژوهش شامل پرسش‌نامه‌های دانش زیست محیطی (2016) Liang et al، تعهد اخلاقی به محیط زیست (2024) Cui et al و رفتار خرید سبز (2013) Kim et al بود. روایی صوری و محتوایی پرسش‌نامه‌ها توسط 5 متخصص مدیریت ورزشی بررسی و تأیید شد و مقدار آلفای کرونباخ پرسش‌نامه‌ها در یک مطالعه مقدماتی به‌ ترتیب 77/0، 82/0 و 79/0 به‌ دست آمد که نشان دهنده پایایی مناسب آن‌ها بود. به‌ منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافته‌ها نشان داد دانش زیست محیطی اثر مثبت و معنی‌داری بر تعهد اخلاقی به محیط زیست تماشاگران مسابقات سوارکاری دارد. همچنین بخش دیگری از نتایج مشخص نمود اثر دانش زیست محیطی بر رفتار خرید سبز تماشاگران مسابقات سوارکاری مثبت و معنی‌دار است. در نهایت، نتایج پژوهش نشان داد اثر دانش زیست محیطی بر رفتار خرید سبز تماشاگران مسابقات سوارکاری با نقش میانجی تعهد اخلاقی به محیط زیست مثبت و معنی‌دار می‌باشد. بر این اساس، می‌توان چنین نتیجه‌گیری نمود که افزایش دانش زیست محیطی تماشاگران مسابقات سوارکاری می‌تواند پیامدهای مثبتی مانند افزایش تعهد اخلاقی به محیط زیست و افزایش رفتار خرید سبز را در آن‌ها به همراه داشته باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of environmental knowledge on green purchasing behavior of equestrian competition spectators: The mediating role of ethical commitment to the environment

نویسندگان [English]

  • Hamidreza Ghezelsefloo 1
  • Nasser bay 2
1 Assistant Professor in Sport Management, Gonbad Kavous University,
2 2. Assistant Professor in Physical Education Department, Islamic Azad University, Azadshahr Branch
چکیده [English]

Abstract

The main objective of this study was to study the effect of environmental knowledge on the green purchasing behavior of equestrian competition spectators with the mediating role of ethical commitment to the environment. This was a descriptive correlational study and its statistical population included all spectators of the Gonbad-Kavos autumn equestrian competition in 2024. Based on the proposed method (1995) by Barclay et al for structural equations, the sample size was estimated to be 160 spectators. The tools used to collect research data included the questionnaires of Liang et al (2016) environmental knowledge, Cui et al (2024) ethical commitment to environment (2024) and Kim et al (2013) green purchasing behavior. The face and content validity of the questionnaires were reviewed and confirmed by 5 sports management experts, and the Cronbach's alpha values of the questionnaires were 0.77, 0.82, and 0.79, respectively, in a preliminary study, indicating their appropriate reliability. Descriptive and inferential statistics were used to analyze the data. The findings showed that environmental knowledge has a positive and significant effect on the ethical commitment to the environment of equestrian competition spectators. Another part of the results also indicated that the effect of environmental knowledge on the green purchasing behavior of equestrian competition spectators is positive and significant. Finally, the results of the study showed that the effect of environmental knowledge on the green purchasing behavior of equestrian competition spectators with the mediating role of ethical commitment to the environment is positive and significant. Accordingly, it can be concluded that increasing the environmental knowledge of equestrian competition spectators can have positive consequences such as increasing ethical commitment to the environment and increasing green purchasing behavior in them.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ethical Commitment
  • Spectators
  • Green Purchasing Behavior
  • Environmental Knowledge
  • Equestrian Competitions