ارائه الگوی درآمدزایی نوین در باشگاه های ورزشی خصوصی با رویکرد بازاریابی کارآفرینانه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران

10.22034/sms.2025.144312.1527

چکیده

هدف این مطالعه ارائه الگوی درآمدزایی نوین در باشگاه‌های ورزشی خصوصی با رویکرد بازاریابی کارآفرینانه بود. روش این پژوهش کیفی و رویکرد آن تحلیل مضمون است. مشارکت کنندگان این پژوهش را مالکان و مدیران باشگاه های ورزشی استان ایلام و اساتید دانشگاه تشکیل می دادند. روش نمونه گیری هدفمند بود و مبتنی بر اشباع نظری با 21 نفر مصاحبه شد. برای گردآوری داده ها از مصاحبه های نیمه ساختاریافته برای ارزیابی اعتبار و قابلیت اطمینان به نتایج از راهبردهای باورپذیری، انتقال پذیری، تأییدپذیری و قابلیت اعتماد استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل مضمون استفاده شد. نتایج نشان داد الگوی درآمدزایی نوین در باشگاه های ورزشی خصوصی با رویکرد بازاریابی کارآفرینانه دارای 69 مضمون پایه، 14 مضمون سازمان دهنده و 4 مضمون فراگیر به نام های جریان های درآمدی و هزینه، اصول بازاریابی باشگاه های ورزشی، شکل گیری ذهنیت بازاریابی کارآفرینانه و هدف بازاریابی کارآفرینانه است که نشان می دهد فرایند بازاریابی کارآفرینانه در باشگاه های مذکور براساس محرک های هزینه های تأسیس و هزینه های عملیاتی و محدود بودن درآمد باشگاه های ورزشی خصوصی به درآمد از اشتراک و درآمد از محل باشگاه آغاز و با بهینه‌سازی منابع و افزایش بهره‌وری و افزایش درآمد خاتمه پیدا می کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Proposing a New Revenue Generation Model in Private Sports Clubs with an Entrepreneurial Marketing Approach

نویسندگان [English]

  • Jamal Asadi
  • Shahab bahrami
  • Farzaneh Bagheri Asl
  • Mona Farzadfar
Department of Physical Education and Sport Sciences. Ker.C., Islamic Azad University. Kermanshah. Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to propose a modern revenue-generation model for private sports clubs using an entrepreneurial marketing approach. The research employed a qualitative design with a thematic analysis approach. Participants included owners and managers of sports clubs in Ilam Province and university faculty members. Using purposive sampling, 21 interviews were conducted until theoretical saturation was reached. Data were collected through semi-structured interviews, and to assess the trustworthiness of the findings, the strategies of credibility, transferability, confirmability, and dependability were applied. Data were analyzed using thematic analysis. The findings indicated that the modern revenue-generation model for private sports clubs with an entrepreneurial marketing approach comprises 69 basic themes, 14 organizing themes, and 4 global themes: revenue and cost streams, marketing principles of sports clubs, formation of an entrepreneurial marketing mindset, and the goal of entrepreneurial marketing. These results show that the entrepreneurial marketing process in such clubs is triggered by establishment and operating costs and by the limitation of income to membership fees and on-site revenues, and it concludes with resource optimization, productivity gains, and increased revenue.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurial marketing
  • Traditional marketing
  • Sports clubs
  • Revenue generation
  • Deprived and less developed areas