تاثیر ابعاد بصری تبلیغات محیطی بر وفاداری مشتریان با نقش میانجی‌گری آگاهی وترجیح برند در استادیوم فوتبال: (مطالعه موردی برند اسنوا)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه شهید بهشتی

2 ندارم

10.22034/sms.2024.141088.1335

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر ابعاد بصری در تبلیغات محیطی اطراف زمین فوتبال بر وفاداری مشتریان با نقش میانجی آگاهی‌برند و ترجیح برند می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش‌ افرادی بودند که برای تماشای فوتبال به ورزشگاه آزادی مراجعه کرده‌ بودند و طبق جدول مورگان با توجه به جامعه آماری نامحدود از 384 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب، و از نمونه‌گیری در دسترس استفاده شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه آگاهی برند بویل و همکاران (2013)، ترجیح برند ابراهیم و همکاران (2016)، وفاداری‌ برند ساهین و همکاران (2011) و بخش ابعاد بصری محقق ساخته بود. همچنین جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها، از مدل سازی معادلات ساختاری با نرم افزار پی‌ال‌اس استفاده شد. بر اساس نتایج بدست آمده، رابطه ابعاد بصری با دو متغیر آگاهی برند و ترجیح برند معنادار است اما با وفاداری رابطه معناداری ندارد. علاوه بر این آگاهی‌برند با وفاداری برند رابطه معناداری ندارد و ترجیح برند به عنوان متغیر میانجی بین ابعاد بصری و وفاداری برند ایفای نقش می‌کند. با توجه به این که تبلیغات محیطی با هدف جلب توجه و تاثیر مثبت بر روی مصرف‌کنندگان طراحی و اجرا می‌شود، توجه به ابعاد بصری این تبلیغات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و شرکت‌های فعال در این حوزه با استفاده از ترکیب مناسب میان این ابعاد می‌توانند اثربخشی تبلیغات محیطی خود را افزایش دهند و منجر به ایجاد آگاهی و ترجیح نسبت به برند خود شوند و در نهایت از طریق ایجاد ترجیح نسبت به برند خود وفاداری به برند را در مصرف‌کنندگان ایجاد کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of visual aspects of environmental advertising on customer loyalty with the mediating role of brand awareness and preference in football stadium: (Case study of Snowa brand)

نویسندگان [English]

  • Mohammad Reza Boroumand 1
  • Ali Afrouzeh 1
  • siavash Farahmand 2
1 ....
2 ....
چکیده [English]

The purpose of this research is to investigate the effect of visual dimensions in environmental advertising around the football field on customer loyalty with the mediating role of brand awareness and brand preference. The statistical population of this research was people who went to Azadi Stadium to watch football, and according to Morgan's table, according to the unlimited statistical population, 384 people were selected as the research sample, and available sampling was used. The research tool included Boyle et al.'s brand awareness questionnaire (2013), Ebrahim et al.'s brand preference (2016), Sahin et al.'s brand loyalty (2011) and researcher-made visual dimensions section. Also, structural equation modeling with PLS software was used to analyze the data. Based on the obtained results, the relationship between visual dimensions and the two variables of brand awareness and brand preference is significant, but it has no significant relationship with loyalty. In addition, brand awareness has no significant relationship with brand loyalty, and brand preference plays a role as a mediating variable between visual dimensions and brand loyalty. Considering that environmental advertisements are designed and implemented with the aim of attracting attention and positive impact on consumers, paying attention to the visual dimensions of these advertisements is of particular importance, and companies active in this field can increase the effectiveness of advertisements by using the appropriate combination of these dimensions. increase their environment and lead to creating awareness and preference towards their brand and finally create brand loyalty in consumers through creating preference towards their brand.

کلیدواژه‌ها [English]

  • environmental advertising
  • brand loyalty
  • brand preference
  • brand awareness
  • football