تأثیر ارزش ادراک شده محصول ورزشی و غیر ورزشی در قصد خرید مشتریان برحسب درگیری ذهنی از تناسب صحه گذار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 گروه رفتار حرکتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

10.22034/sms.2024.141312.1354

چکیده

یکی از تاکتیک‌هایی که موجب می‌شود محصولات متمایز و ارزشمند جلو یابد، به گونه‌ای که مشتریان قصد خرید مجدد داشته باشند استفاده از صحه‌گذاری محصولات توسط افراد مشهور است. لذا این پژوهش با هدف تأثیر ارزش ادراک‌ شده محصول‎ ورزشی و غیر ورزشی در قصد خرید مشتریان برحسب درگیری‌ ذهنی از تناسب‌ صحه‌گذار انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود، جامعه‌ آماری شامل دو بخش: بخش ‌اول تعیین صحه‎گذاران و محصولات، که علی‌دایی و شهربانو ‎منصوریان به ‌عنوان صحه‌گذاران ‌مشهور ‎ورزشی و امین ‌حیایی و الهام‌ حمیدی به‌عنوان صحه‎گذاران ‌مشهور انتخاب شدند. همچنین برند مجید به‌‌عنوان محصول ‎ورزشی و برند نوین ‌چرم به‌‌عنوان محصول ‌غیر ورزشی انتخاب گردیدند، روش نمونه‎گیری نیز هدفمند بود. بخش‌ دوم مشتریان محصولات (ورزشی و غیر ورزشی) تشکیل دادند. که شامل مشتریان با درگیری ذهنی (بالا و پایین) بودند. روش نمونه‎گیری به صورت تصادفی طبقه‌ای بود و حجم نمونه 420 نفر برآورد گردید. برای جمع‌آوری داده‎ها از پرسشنامه ارزش ‌ادراک‌ شده لی ‌و همکاران (2021)، قصد خرید لی ‌و همکاران (2021) و درگیری ‎ذهنی بین‌ و موتینی (2011) استفاده شد. تجزیه ‌و تحلیل‌ داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای اس.پی.اس.اس، آموس و اسمارت پی.ال.اس انجام گردید. با توجه به نتایج می‌توان گفت که صحه‌گذاری افراد مشهور ورزشی بر روی محصولات ورزشی و غیر ورزشی تاثیر بیشتری نسبت به صحه‎گذاری افراد مشهور بر روی محصولات ورزشی و غیرورزشی دارد. همچنین مشخص شد که صحه‌گذاری افراد مشهور ورزشی بر روی محصولات ورزشی و غیرورزشی می‌تواند منجر به قصد خرید مشتریانی که درگیری ذهنی بالا و پایین دارند، شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of the perceived value of sports and non-sports products on the purchase intention of According to the mental involvement of the Congruence Endorse

نویسندگان [English]

  • Kaveh Mirani 1
  • farshad tojari 1
  • negar arazeshi 2
1 Sports Management Department, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Department of Motor behavior, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

One tactic that makes products stand out and stand out so that customers want to use them again is celebrity endorsements.Therefore, this research with the purpose The effect of the perceived value of sports and non-sports products on the purchase intention of According to the mental involvement of the Congruence Endorse Done. The research method was descriptive-correlation. The statistical society consists of two parts: the first part is to determine endorsements and products, in which Ali Daei and Shahrabano Mansoorian were chosen as athlete endorsements and Amin Hayaei and Elham Hamidi were chosen as celebrity edorsements. Also, Brand mejid was chosen as a sports product and Brand nvin Leather as a non-sports product were chosen, the sampling method was purposeful.The second part was formed by customers of products (sports and non-sports). which included clients with mental involvement (high and low).The sampling method was stratified random. The volume was estimated to be 420 people. To collect data, Li et al perceived value questionnaire (2021) Li et al (2021) purchase intention, and Involvement Bian and Moutinho (2011) were used. Data analysis was done using Spss, Amos and Smart PLS software. According to the results, it can be said that the endorsement of sports celebrities on sports and non-sports products has a greater impact than the endorsement of celebrities on sports and non-sports products. It was also found that the endorsement of sports celebrities on sports and non-sports products can lead to the purchase intention of customers who have high and low mental involvement.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Endorser-Product
  • Celebrity Endorsements
  • Athlete Endorsements
  • Congruence
  • Incongruence
  • involvement