تاثیر پلتفرم‌های تجارت الکترونیک با نقش میانجی عوامل مرتبط با مشتری بر قصد خرید البسه ورزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 موسسه غیر انتفاعی راهبرد شمال

2 استادیار موسسه غیر انتفاعی راهبرد شمال

3 استاد مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان

10.22034/sms.2024.140500.1289

چکیده

چکیده

هدف پژوهش تعیین تأثیر پلتفرم‌های تجارت الکترونیک با نقش میانجی عوامل مرتبط با مشتری بر قصد خرید البسه ورزشی و ارائه مدل می‌باشد. پژوهش حاضر کاربردی و توصیفی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش 420 نفر از مشتریان البسه ورزشی شهر رشت می‌باشد و روش گردآوری اطلاعات میدانی، ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد؛ (الوانا و الشوریده، 2022) و (داش و همکاران، 2021) و روش تجزیه و تحلیل داده‌ها، از مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده شد که پایایی ابزار از طریق آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی و روایی سازه از طریق روایی همگرا و روایی واگرا با استفاده از تحلیل عاملی تأیید شد. پس از بررسی توصیفی متغیرها، از تکنیک تحلیل ساختار‌های عاملی و تحلیل مسیر استفاده شد و با استفاده از نرم افزار PLS3 ضرایب مسیر برای متغیرها بررسی گردید. نتایج تحقیق نشان داد که پلتفرم‌های تجارت الکترونیک، رضایت مشتری، وفاداری مشتری، رفتار خرید مشتری و ارزش ادراک شده مشتری بر قصد خرید رابطه معنی‌داری نداشته و ارزش ادراک شده مشتری، رفتار خرید مشتری، وفاداری مشتری، رضایت مشتری رابطه بین پلتفرم‌های تجارت الکترونیک و قصد خرید را میانجی‌گری می‌کند. از نتایج پژوهش می‌توان نتیجه گرفت با ایجاد یک بستر قابل اطمینان و امن که محصولات ورزشی را به خوبی معرفی و مسیر خرید را برای مشتری آسان کند می‌توان موجب رضایت مشتری و خرید مجدد او شد؛ بنابراین به مدیران فروشگاه‌های البسه ورزشی پیشنهاد می‌گردد برای رشد و ماندن در بازار رقابتی عصر حاضر از پلتفرم‌ها و رسانه‌های اجتماعی به منظور معرفی و فروش محصولات خود استفاده نمایند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of e-commerce platforms with the mediating role of customer-related factors on the intention to buy sportswear

نویسندگان [English]

  • ali ghonouei 1
  • mohammad hematinezhad 2
  • Mehrali HemmatiNezhad 3
1 rahbord shomal university
2 Assistant Professor of rahbord shomal university
3 Professor, Faculty of Physical Education and Sport Science, University of Guilan, Rasht, Iran
چکیده [English]

The purpose of the research is to determine the effect of e-commerce platforms with the mediating role of customer-related factors on the intention to purchase sportswear and model presentation. The current research is applied and descriptive. The statistical population of the research is 420 people from Rasht sports wear customers, and the field data collection method, the data collection tool is a standard questionnaire; (Alwana and Al-Shorideh, 2022) and (Dash et al., 2021) and the method of data analysis, structural equation modeling was used, the reliability of the instrument through Cronbach's alpha and composite reliability and construct validity through convergent validity and divergent validity using It was confirmed by factor analysis. After the descriptive analysis of the variables, factor structure analysis and path analysis techniques were used and the path coefficients for the variables were analyzed using PLS3 software. The research results showed that e-commerce platforms, customer satisfaction, customer loyalty, customer purchase behavior and customer perceived value do not have a significant relationship on purchase intention, and the relationship between customer perceived value, customer purchase behavior, customer loyalty, customer satisfaction It mediates e-commerce platforms and purchase intention. From the results of the research, it can be concluded that by creating a reliable and safe platform that introduces sports products well and makes the buying process easy for the customer, it can lead to customer satisfaction and repeat purchases; Therefore, it is suggested to the managers of sportswear stores to use platforms and social media to promote and sell their products in order to grow and stay in today's competitive market.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sportswear
  • E-commerce
  • New marketing
  • Customer loyalty