بررسی تأثیر بازاریابی معنوی و جهتگیری کارآفرینی بر مزیت ‌رقابتی پایدار با میانجی‌گری قابلیت بازاریابی در مجموعه‌های ورزشی استان تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

2 استاد مدیریت ورزشی دانشگاه ارومیه

3 استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

4 استاد مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

10.22034/sms.2024.141652.1380

چکیده

چکیده

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر بازاریابی معنوی و جهت‌گیری کارآفرینی بر مزیت رقابتی‌پایدار با میانجی‌گری قابلیت‌های بازاریابی در مجموعه‌های ورزشی استان تهران بود. جامعه آماری پژوهش مدیران مجموعه‌های ورزشی استان تهران بودند. با توجه به برآورد نمونه پژوهش در رویکرد معادلات ساختاری به ازای هر متغیر، 5 نفر در نظر گرفته شد؛ که از طریق نمونه‌گیری تصادفی ساده تعداد 93 پرسشنامه صحیح عودت شد. روایی پرسشنامه توسط اساتید مدیریت ورزشی و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ بیش از ۷0/۰ تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل وضعیت جمعیت شناختی از آمار توصیفی و برای آزمون فرضیه‌ها از مدل‌سازی معادلات ساختاری (SEM) استفاده شد. همچنین همه‌ی آزمون‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS و PLS Smart تجزیه‌وتحلیل شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که بازاریابی معنوی به طور مستقیم و با واسطه قابلیت بازاریابی بر مزیت رقابتی پایدار تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین جهت‌گیری کارآفرینی به طور مستقیم و با واسطه قابلیت بازاریابی بر مزیت رقابتی پایدار تاثیر مثبت دارد و در نهایت نتایج نشان داد که قابلیت بازاریابی به طور مستقیم بر مزیت رقابتی پایدار تاثیر مثبت و معناداری دارد. بنابراین سازمان‌هایی که بر بازاریابی معنوی تمرکز می‌کنند و از جهت‌گیری کارآفرینی قوی برخوردارند، می‌توانند از طریق ارتقای قابلیت‌های بازاریابی خود به مزیت رقابتی پایدار دست یابند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the effect of spiritual marketing and entrepreneurial orientation on sustainable competitive advantage with the mediation of marketing capability in sports complexes in Tehran province

نویسندگان [English]

  • Sakineh Lotfi Fard Shokarlo 1
  • Seyyed Mohammad Kashif 2
  • meysam noori khanyourdi 3
  • Mir hasan Seyyed Aameri 4
1 PhD student in Sports Management, Faculty of Sports Sciences, Urmia University, Urmia, Iran
2 Professor of Sports Management, Faculty of Sports Sciences, Urmia University, Urmia, Iran
3 . Assistant Professor of Sports Management, Faculty of Sports Sciences, Urmia University, Urmia, Iran.
4 Professor of Sports Management, Faculty of Sports Sciences, Urmia University, Urmia, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the effect of spiritual marketing and entrepreneurial orientation on sustainable competitive advantage mediated by marketing capabilities in Tehran Province sports complexes. The study's statistical population consisted of the managers of sports complexes in Tehran province. Considering the sample size of the research in the structural equations approach, 5 people were considered for each variable, and 93 valid questionnaires were returned through simple random sampling. The validity of the questionnaire was confirmed by sports management professors, and its reliability was confirmed by calculating Cronbach's alpha coefficient of more than 0.70. Descriptive statistics were used to analyze the demographic status, and structural equation modeling (SEM) was used to test the hypotheses. Also, all tests were analyzed using SPSS and PLS Smart software. The findings of the research showed that spiritual marketing has a direct, positive, and significant effect on sustainable competitive advantage through the mediation of marketing capabilities. Also, entrepreneurial orientation has a direct and positive effect on sustainable competitive advantage through the mediation of marketing capabilities, and finally, the results showed that marketing capabilities have a direct, positive, and significant effect on sustainable competitive advantage. Therefore, organizations that focus on spiritual marketing and have a strong entrepreneurial orientation can achieve a sustainable competitive advantage by enhancing their marketing capabilities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • God-oriented
  • marketability
  • spiritual marketing
  • sports
  • sustainable economy