ارائه مدل فریلنسینگ در صنعت ورزش ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

2 کارشناسی ارشد مدیریت راهبردی در سازمان های ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، ایران.

10.22034/sms.2024.141228.1343

چکیده

هدف پژوهش حاضر تدوین مدل فریلنسینگ در صنعت ورزش ایران بود این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ نظر روش‌شناسی، روش کیفی است. مشارکت کنندگان این پژوهش را جامعه‌آماری خبرگان در حیطه کارآفرینی، مدیریت و مدیریت ورزشی تشکیل می دادند. روش نمونه گیری هدفمند و از نوع گلوله برفی بود و برحسب اشباع نظری 19 نفر انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه‌های نیمه‌ساختار یافته استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از رویکرد گراندد تئوری و رهیافت ظاهرشونده گلیزر استفاده شد. به‌منظور تحلیل داده‌ها از کدگذاری در دو مرحله و سه گام کدگذاری واقعی (کدگذاری باز و انتخابی) و کدگذاری نظری استفاده شد، و مولفه‌های پژوهش شناسایی شدند. در مجموع 160 کد و 41 مقوله در قالب 10 بعد در سه سطح کلان، میانی و خرد استخراج گردید. یافته های پژوهش حاکی از آن است در سطح کلان عوامل فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و حقوقی؛ و در سطح میانی عوامل آموزش، فنآورانه و رسانه و در سطح خرد عوامل رفتاری و روان‌شناختی موثر هستند. با توجه به نرخ بیکاری در بین فارغ‌التحصیلان رشته علوم ورزشی و تربیت بدنی پیشنهاد می‌شود مدیران و متولیان امر با برنامه‌ریزی‌های منسجم و با بهره‌مندی از ظرفیت‌های فریلنسینگ گامی موثر در جهت بهبود وضعیت اشتغال‌زایی و کارآفرینی در ورزش کشور بردارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Presenting the Freelancing model in Iran's sports industry

نویسندگان [English]

  • david nasr esfahani 1
  • Mohammad Ashrafi 2
1 Assistant Professor, Department of Physical Education and Sports Sciences, Esfahan (khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Esfahan, Iran
2 Master's degree in strategic management in sports organizations, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Isfahan Islamic Azad University (Khorasgan), Iran.
چکیده [English]

The current research aims to develop a freelancing model in Iran's sports industry. This research is practical in terms of its purpose, and in terms of the type of strategy, it was carried out using a qualitative method. The socio-statistics of this research include 19 experts in entrepreneurship, management, and sports management. In-depth and semi-structured interviews were used to collect data. The grounded theory approach and Glazer's emergent approach were used to analyze the data. Coding was done in three stages coding, central recording, and selective (theoretical) coding and the research components were identified. In the open coding stage, 145 codes were extracted, 41 codes were extracted in the axial coding stage, and 10 codes were extracted in the selective coding stage at three macro, medium, and micro levels. The research results indicate that at the macro level of cultural, political, social, economic, and legal factors; and at the middle level, education, technology, and media factors; And the micro level, behavioral and psychological factors are effective. Therefore, based on the factors and sub-components identified in this research and considering the unemployment rate among the graduates of sports science and physical education, it is suggested that managers and administrators take an effective step towards improving the employment situation with coherent planning and benefiting from freelancing capacities. And take entrepreneurship in the country's sports.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Freelancer
  • Sports
  • Job Creation
  • Sports Entrepreneurship
  • Business