مدل ساختاری تفسیری عوامل تعیین کننده بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در کسب و کارهای ورزشی الکترونیکی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی بازاریابی و رسانه، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی ، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی. سنندج ایران .

2 استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، واحد سنندج ، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.

3 2- استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران

4 5- استادیار مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران

10.22034/sms.2025.140557.1299

چکیده

چکیده

هدف این مطالعه طراحی مدل بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در کسب و کارهای ورزشی الکترونیکی براساس نظریه داده بنیاد و مدل ساختاری تفسیری بود. روش این پژوهش آمیخته (کیفی- کمی) است و مشارکت کنندگان آن را صاحب نظران حوزه بازاریابی ورزش، رسانه و کسب و کارهای ورزشی الکترونیکی تشکیل می‌دادند. ملاک انتخاب مشارکت کنندگان در بخش کیفی اشباع نظری بود و با روش نمونه گیری هدفمند و استراتژی گلوله برفی 18 نفر انتخاب شدند، سپس از افراد شناسایی شده در بخش کیفی برای تحلیل ساختاری- تفسیری استفاده شد. ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته ودر بخش کمی ماتریس مربع 14×14بود. برای اعتبار و قابلیت اطمینان به نتایج از راهبردهای قابلیت باورپذیری، انتقال‌‌پذیری، تأییدپذیری، مطالعه حسابرسی فرآیند و توافق درون موضوعی دو کدگذار استفاده شد. تحلیل داده‌های کیفی با دو مرحله کدگذاری اولیه و کدگذاری متمرکز و تحلیل داده‌های کمی با روش مدل سازی ساختاری تفسیری و تحلیل میک مک انجام شد. یافته‌ها 14 عامل تعیین کننده مرتبط با بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در کسب و کارهای ورزشی الکترونیکی را نشان داد، براساس تحلیل ساختاری تفسیری ارتباط بین عوامل در 7 سطح دسته بندی شد و براساس آن یک مدل رابطه سلسله مراتبی ایجاد شد که نشان می‌دهد بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در کسب و کارهای ورزشی الکترونیکی به تغییر رفتار مصرف کننده و اثربخشی اقدامات بازاریابی ختم می‌گردد و سرمنشاء این تحول رشد محیط دیجیتال و سپس گسترش نفوذ شبکه‌های اجتماعی است. براساس این نتیجه می‌توان گفت که بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یک فرایند پیچیدۀ چند بخشی دارد

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Structural Interpretive Model of Determining Factors in Social Media Marketing for E-Sport Businesses

نویسندگان [English]

  • Ziba Mohammad Rezaei 1
  • koroshveisi veisi 2
  • samira aliabadi 3
  • Mohsen Esmaeili 4
1 Ph. D student of Sport Management-Marketing & Media-Department of physical education. Sanandaj branch. Islamic Azad University. Sanandajj . Iran
2 Assistance professor of Sport Management-Department of physical education and sport sciences., Sanandaj branch., Islamic Azad University, Sanandaj. Iran (koroshveisi@yahoo.com)
3 2Assistant ProFessor of Sport Msnsgmnet, Department of Physical Education, Sanandaj Branch,Islamic Azad University,Sanandaj, Iran
4 4Assistant Professor of Sport Management, Department of Physical Education,Research Institute of Physical Education and Sport Science.
چکیده [English]

The aim of this study was to design a model for social media marketing in e-sport businesses based on the grounded theory and the structural interpretive model. The research method employed a mixed approach (qualitative-quantitative), with participants consisting of experts in sports marketing, media, and e-sport businesses. The selection criteria for participants in the qualitative section were theoretical saturation, and a purposive sampling method along with snowball sampling strategy resulted in the selection of 18 individuals. The identified individuals from the qualitative section were then used for structural-interpretive analysis. Data collection tools included semi-structured interviews for the qualitative section and a 14x14 matrix for the quantitative section. To ensure validity and reliability, the coding process utilized strategies such as credibility, transferability, conformability, process audit, and agreement within the subject. The qualitative data analysis involved two stages: initial coding and focused coding, while the quantitative data analysis employed the structural interpretive modeling and the MICMAC analysis. The findings revealed 14 determinant factors related to social media marketing in e-sport businesses. Based on the structural interpretive analysis, the relationships between these factors were categorized into 7 levels, forming a hierarchical relationship model. This model demonstrates that social media marketing in e-sport businesses leads to changes in consumer behavior and the effectiveness of marketing activities. The underlying cause of this transformation is the growth of the digital environment, followed by the widespread penetration of social media networks. Based on these results, it can be concluded that social media marketing in e-sport businesses is a complex multifaceted process, with interconnected components that create interactions and reactions in social media marketing.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Media Marketing
  • Digital Environment Growth
  • E-Sport Businesses
  • Grounded Theory
  • Structural Interpretive Model. ---------------------------------------