ارائه الگوی دانشکده علوم ورزشی خلاق و کارآفرین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدیریت ورزشی،دانشکده علوم ورزشی دانشگاه رازی

2 مدیریت ورزشی،علوم ورزشی،رازی،کرمانشاه،ایران

10.22034/sms.2025.142557.1428

چکیده

در قرن بیست ویکم رسالت دانشگاه، تربیت نیروی انسانی متعهد، مبتکر و کارآفرین است. هدف این پژوهش، ارائه الگوی دانشکده علوم ورزشی خلاق و کارآفرین بود که در بازه زمانی 1402-1403 این پژوهش انجام شد. روش پژوهش، کیفی با استفاده از انجام مصاحبه‌های عمیق با خبرگان آگاه به موضوع بود. در این راستا، افراد مرتبط با موضوع پژوهش در بخش های پارک علم فناوری، مسئولین مرکز تخصصی نوآوری و کارآفرینی دانشگاه و دانشکده علوم ورزشی، متخصصین کارآفرینی و اعضای هیات علمی بودند. انجام مصاحبه‌ها به صورت هدفمند و به شیوه گلوله برفی انجام و در نهایت 13 تن مورد مصاحبه قرار گرفتند. داده‌ های حاصل از مصاحبه‌ها به روش داده بنیاد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در مرحله کدگذاری باز نتایج حاصل از نشان های شناسایی شده و با تحلیل بیشتر یافته های حاصل از کدگذاری باز در نهایت 6 مقوله اصلی در پارادایم کدگذاری محوری جایگزین شدند. بر اساس یافته‌های پژوهش توسعه برنامه‌های کارآفرینی، ایجاد مراکز نوآوری و شتاب‌دهنده‌ها، آگاهی بخشی به دانشجویان، تعاملات بین رشته ای و ارزیابی راهبردهای اصلی دانشکده علوم ورزشی کارآفرین بودند که در این راستا ضروری است مدیران و دست اندرکاران وزرات علوم و آموزش عالی و دانشکده های علوم ورزشی با همسوئی نگرشی- رفتاری، بستر سازی لازم جهت حرکت در کارآفرین شدن را فراهم آورند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Presentation of the entrepreneurial sports science faculty model

نویسندگان [English]

  • javad radan far 1
  • hossain eydi 2
1 Sports Management, Faculty of Sports Sciences, Razi University
2 Sports Management, Sports Sciences, Razi, Kermanshah, Iran
چکیده [English]

In the 21st century, the mission of the university is to train committed, innovative and entrepreneurial human resources. Therefore, promoting entrepreneurial thinking among university graduates makes them become creative, innovative and entrepreneurial people by taking advantage of their potential talents. The purpose of this research was to present the model of creative and entrepreneurial sports science faculty, which was conducted in the period of 2023-2024. The research method was qualitative using in-depth interviews with knowledgeable experts. In this regard, the people related to the subject of the research in the science and technology park departments were the officials of the innovation and entrepreneurship specialized center of the university and the sports science faculty, entrepreneurship experts and academic staff members. Interviews were conducted purposefully and in a snowball manner, and finally 13 people were interviewed. The data obtained from the interviews were analyzed using the foundational data method. In the open coding stage, the results obtained from the signs were identified and with further analysis of the findings from the open coding, finally, 6 main categories were replaced in the axial coding paradigm. Based on the findings of the research, the development of entrepreneurship programs, the creation of innovation centers and accelerators, the awareness of students, interdisciplinary interactions, and the evaluation of the main strategies of the sports science faculty were entrepreneurs, and in this regard, it is necessary for the managers and officials of the ministries of science and higher education and sports science faculties to provide the necessary platform to move towards becoming an entrepreneur with attitudinal-behavioral alignment. The innovation of this research was to highlight the issue of entrepreneurship in sports science faculties due to the increasing unemployment of university graduates and due to the huge capacities of the field of sports as a part of the concerns of the students of this field, which was less paid attention to in past researches.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sports science
  • entrepreneur
  • financial support
  • pattern