جایگاه‌سازی برند باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال ایران: نقش نسبی تداعی برند و هم‌هویتی هوادار-تیم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید باهنر کرمان

2 مدرس دانشگاه‌های پیام نور و فاطمه زهرا کرمان

10.22034/sms.2025.141762.1388

چکیده

هدف: هدف از انجام این مطالعه، بررسی تأثیر تداعی برند بر جایگاه‌سازی برند باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال ایران با نقش میانجی هم‌هویتی هوادار-تیم بوده است.

روش: این پژوهش یک مطالعة توصیفی و از نوع همبستگی است که جامعه آماری پژوهش شامل هواداران باشگاه‌های پرهوادار در لیگ برتر فوتبال ایران بوده است. بر اساس فرمول تعیین نمونه در روش مدلیابی معادلات ساختاری، تعداد 208 نفر از هواداران با استفاده روش نمونه‌گیری هدفمند به عنوان نمونه آماری مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه‌های استاندارد تداعی برند، جایگاه‌سازی برند، و هم‌هویتی هوادار-تیم بود که جهت گردآوری داده‌ها استفاده شد. جهت آزمون فرضیات تحقیق از روش مدلیابی معادلات ساختاری با PLS استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که تداعی برند هم بر جایگاه‌سازی برند (23/0=β) و هم بر هم‌هویتی هوادار-تیم (31/0=β) تأثیر معناداری داشته است. براساس نتایج، تأثیر هم‌هویتی هوادار-تیم نیز بر جایگاه‌سازی برند مثبت و معنادار گزارش گردید (29/0=β). بر اساس آزمون سوبل تداعی برند از طریق هم‌هویتی هوادار-تیم بر جایگاه‌سازی برند باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال ایران تأثیرگذار بوده است. مقدار شاخص GOF نیز حاکی از برازش مطلوب مدل پژوهش بود.

اصالت و ابتکار مقاله: هدف غایی بازاریابی در ورزش را می‌توان تثبیت یک جایگاه پایدار در ذهن و قلب هواداران تعریف کرد، ازینرو مطالعة ابعاد جایگاه‌سازی برند باشگاه‌های فوتبال می‌تواند نقش کلیدی در فرایند برندسازی از باشگاه‌های فوتبال باشد. این مطالعه از معدود تحقیقات محسوب می‌شود که با ترکیب و بررسی رابطه بین تداعی‌ برند، هم‌هویتی هوادار-تیم و جایگاه‌سازی برند در قالب یک مدل جامع در ورزش ایران پرداخته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Brand Positioning of Football Clubs in Iranian Premier League: the Partial Role of Brand Association and Fan-Team Identification

نویسندگان [English]

  • Akbar Jaberi 1
  • asma fekrat 2
1 Department of Sport Management, Shahid Bahonar University of Kerman
2 Lecture of payameenoor uni of Kerman
چکیده [English]

Purpose: The purpose of this study was to assess the effect of brand association on the brand positioning of football clubs in the Iranian premier league with the mediating role of fan-team identification.

Methodology: The present study is a descriptive and correlational study that has been conducted in the field. The research population of the study included football fans of popular football clubs in the Iranian premier league. Based on the formula for determining the research sample for the SEM approach, 208 fans were selected through purposive sampling. Brand association questionnaire, brand positioning Questionnaire, as well as fan-team identification Questionnaire, were used to collect the research data. The validity of the research tool was calculated and confirmed based on content and structural validity, and the reliability was assessed according to Cronbach's alpha and composite reliability. Structural equation modeling via PLS was used to test the research hypotheses.

Findings: The results showed that brand association had a significant effect on both brand positioning (β= 0.23) and fan-team identification (β= 0.31). The results also confirmed the positive and significant effect of fan-team identification on the brand positioning of football clubs in the Iranian premier league (β= 0.29). Moreover, based on the Sobel test, brand association through fan-team identification was effective on the brand positioning of football clubs in the Iranian premier league. The value of the GOF index also indicated the proper fitness of the research model.

Originality: The ultimate goal of marketing in sports can be defined as creating and establishing a stable position in the minds and hearts of fans. Therefore, the study of different dimensions of football club branding can play a key role in the branding process of football clubs. This study is one of the few types of research that combines and examines brand associations, fan-team identification, and brand positioning through a comprehensive model in the field of Iranian sports.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "
  • Branding"
  • Sports Brands"
  • Football Teams"
  • , "
  • Sports Fans"