مدل‌سازی ساختاری تفسیری اثرگذاری افراد تاثیرگذار رسانه‌های اجتماعی بر رفتار گردشگران ورزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

2 استاد گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

3 استاد گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج

10.22034/sms.2025.142640.1436

چکیده

هدف مطالعه، مدل‌سازی ساختاری تفسیری اثرگذاری افراد تأثیرگذار رسانه‌های اجتماعی بر رفتار گردشگران ورزشی بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش‌شناسی، آمیخته (کیفی-کمی) بود. در بخش کیفی، تحلیل مضمون به‌کار گرفته شد و در بخش کمی از مدل‌سازی ساختاری تفسیری استفاده گردید. مشارکت‌کنندگان بخش کیفی شامل گردشگران ورزشی و دنبال‌کنندگان افراد تأثیرگذار رسانه‌های اجتماعی در حوزه ورزش بودند که به روش نمونه‌گیری هدفمند و با استراتژی گلوله‌برفی انتخاب شدند. بر اساس اشباع نظری، 15 مصاحبه نیمه‌ساختاریافته انجام شد. در بخش کمی، مشارکت‌کنندگان 10 نفرهدفمند از اعضای هیأت علمی، مدیران شرکت‌های گردشگری، اعضای کمیته‌های گردشگری ورزشی و فعالان استارتاپی انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته در بخش کیفی و ماتریس مربع 12×12 در بخش کمی استفاده شد. ارزیابی اعتبار و قابلیت اطمینان در بخش کیفی با راهبردهایی چون قابلیت باورپذیری، انتقال‌پذیری، تأییدپذیری و مطالعه حسابرسی فرایند انجام و در بخش کمی از روایی صوری و شاخص کاپای کوهن استفاده شد. یافته‌های کیفی منجر به استخراج 57 مضمون فرعی در قالب 12 مضمون اصلی گردید. یافته‌های کمی نشان دادند که مدل سلسله‌مراتبی شامل پنج سطح است؛ "تمایلات رفتاری مخاطبان" در بالاترین سطح و "فضای مجازی فراگیر" و "ویژگی‌های افراد تأثیرگذار" در پایین‌ترین سطح قرار دارند. سایر عوامل به‌عنوان واسطه‌گر نقش‌آفرینی کردند. نتایج تحلیل میک‌مک نشان داد که تمامی عوامل در یک ساختار یکپارچه و همبسته قرار دارند و هیچ‌یک نمی‌تواند به‌صورت مستقل عمل کند. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که اثرگذاری افراد تأثیرگذار رسانه‌های اجتماعی بر رفتار گردشگران ورزشی در چارچوب یک مدل چندسطحی قابل تبیین است،

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Interpretive Structural Modeling of the Impact of Social Media Influencers on the Behavior of Sports Tourists

نویسندگان [English]

  • zahra vakili ghahani 1
  • mahvash noorbakhsh 2
  • Abbas Khodatari 2
  • parivash noorbakhsh 3
1 PhD student in Sports Management Department, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran
2 Professor of Sports Management Department, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran
3 Professor of Sports Management Department, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran
چکیده [English]

Social media influencers, by producing persuasive content, play a key role in shaping the behavior of sports tourists and influencing their travel decisions. The purpose of this study was to develop an interpretive structural model of the influence of social media influencers on sports tourists' behavior. This research was applied in terms of purpose and mixed (qualitative-quantitative) in terms of methodology. In the qualitative part, thematic analysis was used, and in the quantitative part, interpretive structural modeling (ISM) was applied. Participants in the qualitative part included sports tourists and followers of social media influencers in the field of sports, who were selected by purposive sampling and snowball strategy. Based on theoretical saturation, 15 semi-structured interviews were conducted. In the quantitative part, participants included faculty members, tourism company managers, members of sports tourism committees, and startup activists, 10 of whom were purposefully selected. Data were collected through semi-structured interviews in the qualitative part and a 12×12 square matrix in the quantitative part. Validity and reliability in the qualitative part were assessed using strategies such as credibility, transferability, confirmability, and audit trail, and in the quantitative part, face validity and Cohen's kappa coefficient were used. The qualitative findings led to the extraction of 57 sub-themes in the form of 12 main themes (audience behavioral expectation, travel-related businesses behavioral expectation, transferring the desired image of the destination to the audience, motivation, audience behavioral intentions, relationship with the audience, pervasive virtual space, helping the audience's decision-making, information quality, content quality, influencer's influence, and influencer's characteristics). The quantitative findings showed that the hierarchical model consists of five levels; "Audience behavioral intentions" is at the highest level, and "pervasive virtual space" and "influencer's characteristics" are at the lowest level. Other factors acted as mediators. The results of MICMAC analysis showed that all factors are in an integrated and interconnected structure and none of them can act independently. The findings of this research show that the influence of social media influencers on the behavior of sports tourists can be explained within the framework of a multi-level model, in which the interactions between independent, mediating, and dependent variables play a key role.

کلیدواژه‌ها [English]

  • influencers
  • social media
  • sports tourism
  • followers
  • interpretive structural modeling (ISM)