واکاوی تاثیر ارتباطات بازاریابی سبز بر رفتار خرید سبز محصولات ورزشی با درنظرگرفتن نقش میانجی نگرش مصرف‌کننده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 استادیار بازاریابی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

10.22034/sms.2025.142868.1456

چکیده

افزایش آگاهی در مورد مشکلات مختلف زیست‌محیطی، منجر به تغییر در شیوه زندگی مصرف‌کنندگان شده است. نگرش مصرف‌کنندگان نسبت به سبک زندگی سبز تغییر کرده است، اما این موضوع به‌طور گسترده در رفتار خرید مصرف‌کنندگان رخ نداده است. کسب‌وکارها این تغییر را در نگرش مصرف‌کننده مشاهده کرده‌اند و تلاش می‌کنند با استفاده از پتانسیل ارتباطات بازاریابی سبز، در بازار رقابتی برتری پیدا کنند. بنابراین این مطالعه، به‌دنبال پاسخگویی به این سوال است که آیا ارتباطات بازاریابی سبز شرکت‌ها و همچنین اهمیت نگرش مصرف‌کنندگان، بر رفتار خرید سبز محصولات ورزشی تأثیر می‌گذارد؟ جامعه آماری پژوهش، مصرف‌کنندگان محصولات ورزشی هستند که به روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند و برای جمع‌آوری داده‌ها، از پرسشنامه‌های استاندارد استفاده شد. جهت ارزیابی بیرونی مدل؛ آزمون‌های پایایی، روایی همگرا و روایی واگرا بررسی شد و موردتایید قرار گرفتند. تجزیه‌وتحلیل فرضیه‌ها، با استفاده از نرم‌افزار SmartPLS انجام شد. یافته‌ها نشان می‌دهد؛ مؤلفه‌های ارتباطات بازاریابی سبز (سطح آموزش، ارتقای ‌محصول، قیمت‌گذاری و تبلیغات) بر رفتار خرید سبز، تاثیر مستقیم و معناداری دارد و بین توجه مصرف‌کنندگان محصولات ورزشی به ارتباطات بازاریابی سبز شرکت‌ها و رفتار خرید سبز، همبستگی قوی شناسایی شد. همچنین، تأثیر مثبت متغیر میانجی نگرش مصرف‌کننده بر رفتار خرید سبز تایید شد. بنابراین، ضروری است استراتژی‌هایی در رابطه با محصولات ورزشی سبز تدوین و اجرا شود تا خرده‌فروشان و مشتریان را به سمت تغییر سبز راهنمایی کنند. همچنین، نیاز به بازاریابی سبز و تغییر در نگرش مصرف‌کننده به سمت سبک‌های زندگی دوستدار محیط‌زیست جهت تأثیر در رفتار خرید سبز، به‌شدت احساس می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the Impact of Green Marketing Communications on Green Purchasing Behavior of Sports Products, Considering the Mediating Role of Consumer Attitude

نویسندگان [English]

  • Seyed Mohammad Reza Movahed 1
  • moslem soleymanpor 2
  • Reza Norouzi Ajirloo 2
1 Ph.D Student in Business Management, Faculty of Social Sciences. Mohaghegh Aradabili University. Ardabil. Iran
2 Assistant professor of Marketing, Department of Business Administration, Payame Noor university, Tehran, Iran,
چکیده [English]

Increased awareness about various environmental problems has led to changes in consumer lifestyles. Consumer attitudes toward green lifestyles have changed, but this has not been reflected broadly in consumer purchasing behavior. Businesses have observed this shift in consumer attitudes and are trying to gain an edge in the competitive marketplace by leveraging the potential of green marketing communications. Therefore, this study seeks to answer the question of whether companies' green marketing communications, as well as the importance of consumer attitudes, affect green purchasing behavior of sports products. The statistical population of the study is consumers of sports products who were selected using convenience sampling method and standard questionnaires were used to collect data. To externally evaluate the model, reliability, convergent validity, and divergent validity tests were reviewed and confirmed. Hypothesis analysis was performed using SmartPLS software. The findings show that the components of green marketing communications (level of education, product promotion, pricing, and advertising) have a direct and significant effect on green purchasing behavior, and a strong correlation was identified between the attention of sports product consumers to companies' green marketing communications and green purchasing behavior. Also, the positive effect of the mediating variable of consumer attitude on green purchasing behavior was confirmed. Therefore, it is essential to develop and implement strategies regarding green sports products to guide retailers and consumers towards a green transition. Also, the need for green marketing and a shift in consumer attitudes towards environmentally friendly lifestyles is strongly felt to influence green purchasing behavior.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Green Marketing Communications
  • Green Purchasing Behavior
  • Consumer Attitude
  • Sports Products