تأثیر هویت اجتماعی برند و برندسازی روایتی بر تمایلات رفتاری مصرف‌کننده: نقش میانجی تصویر برند در باشگاه‌های منتخب ورزشی لوکس تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی دانشگاه گیلان، رشت، ایران

10.22034/sms.2025.141883.1396

چکیده

هدف این پژوهش بررسی تاثیر هویت اجتماعی برند و برندسازی روایتی بر تمایلات رفتاری مصرف‌کننده با در نظر گرفتن نقش میانجی تصویر برند در باشگاه‌های منتخب ورزشی لوکس تهران بود. این پژوهش کاربردی با روش توصیفی-پیمایشی و رویکرد کمی انجام شده است. جامعه آماری شامل مشتریان باشگاه‌های ورزشی لوکس بود که از میان آن‌ها دو باشگاه سام‌فیت و اکسیژن به‌دلیل خدمات ویژه برای مشتریان VIP و CIP انتخاب شدند. با استفاده از قاعده 10 برابر، حداقل حجم نمونه تعیین شد و برای افزایش پایایی، 200 نفر به‌صورت آنلاین انتخاب شدند. داده‌ها با پرسشنامه‌ای شامل دو بخش (اطلاعات دموگرافیک و متغیرهای اصلی) جمع‌آوری شد. برای هویت اجتماعی برند و برندسازی روایتی، هر کدام 5 گویه از پژوهش Rachbini et al (2023)، برای تصویر برند 4 گویه از Arminen, L (2017) و برای تمایلات رفتاری 5 گویه از Whang et al (2021) اقتباس شد. تحلیل داده‌ها با SPSS 27 و آزمون فرضیه‌ها با نرم‌افزار Smart PLS 3.2.8 انجام شد. نتایج نشان داد برندسازی روایتی به‌طور معنی‌داری بر تصویر برند (β=0.169) و تمایلات رفتاری (β=0.215) تأثیر دارد و تصویر برند نیز بر تمایلات رفتاری (β=0.442) تأثیر مثبت دارد. می‌توان اذعان داشت ارتقاء هویت اجتماعی و برندسازی روایتی برای ایجاد تصویر قوی از برند و تغییر مثبت در رفتار مشتریان باشگاه‌های ورزشی لوکس ضروری است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effect of Brand Social Identity and Narrative Branding on Consumer Behavioral Intentions: The Mediating Role of Brand Image in Selected Luxury Sports Clubs in Tehran

نویسندگان [English]

  • Amir Moradi Niknam 1
  • Sadegh Fatahi Milasi 2
1 Ph.D. student in Sports Management, Sports Sciences Faculty, Allameh Tabataba'i University.Tehran, Iran.
2 Ph.D. student in Sports Management, Sports Sciences Faculty, University of Guilan, Rasht, Iran.
چکیده [English]

The aim of this study was to examine the impact of brand social identity and narrative branding on consumer behavioral intentions, considering the mediating role of brand image in selected luxury sports clubs in Tehran. This applied research employed a descriptive-correlation method and a quantitative approach. The target population comprised customers of luxury sports clubs, from which two clubs Samfit and Oxygen were selected due to their special services for VIP and CIP clients. Using the 10-times rule, the minimum sample size was determined, and to enhance reliability, 200 respondents were selected online. Data were collected using a questionnaire with two sections (demographic information and main variables). For brand social identity and narrative branding, 5 items each were adapted from Rachbini et al. (2023); for brand image, 4 items from Arminen (2017); and for behavioral intentions, 5 items from Whang et al. (2021). Data analysis was performed using SPSS 27, and hypothesis testing was conducted with Smart PLS 3.2.8. The results showed that narrative branding significantly impacts brand image (β=0.169) and behavioral intentions (β=0.215), and brand image positively affects behavioral intentions (β=0.442). It can be concluded that enhancing brand social identity and narrative branding is crucial for creating a strong brand image and positively influencing the behavior of customers at luxury sports clubs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Brand Social Identity
  • Brand Narrative
  • Consumer Behavior
  • Branding
  • Luxury