طراحی مدل تأمین مالی جمعی باشگاه‌های فوتبال ایران بر اساس نظریه داده بنیاد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 اردبیل، دانشگاه محقق اردبیلی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،

2 دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

3 دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

4 دانشگاه محقق اردبیلی

10.22034/sms.2025.141598.1373

چکیده

تأمین مالی جمعی به منبعی ارزشمند جهت سرمایه‌گذاری برای کسب‌وکارها و پروژه‌های جدید تبدیل شده است. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل تأمین مالی جمعی باشگاه‌های فوتبال ایران انجام گرفت. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش گردآوری در دسته پژوهش‌های کیفی است و با استفاده از روش نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه آماری شامل رؤسا و معاونین فدراسیون فوتبال، لیگ فوتبال کشور، رؤسای هیئت‌های فوتبال، مدیران عامل و اعضای هیئت ‌مدیره‌ باشگاه‌های فوتبال استان‌های کشور بوده و نمونه‌گیری با روش هدفمند تا دستیابی به اشباع نظری ادامه یافت. تحلیل دادههای پژوهش با نرم‌افزار MAXQDA2020 انجام شد. در این پژوهش به‌منظور بررسی روایی از روش‌های اعتبار، انتقال‌پذیری، قابلیت اعتماد و تأییدپذیری و جهت محاسبه پایایی از روش توافق بین کدگذاران و تعیین ضریب کاپای فلیس استفاده شد. مطابق فرآیند روش‌شناختی نخست از دل داده‌های اولیه، کدهای مرتبط با موضوع مشخص شدند که تعداد 92 کد باز به‌دست آمد. در مرحله کدگذاری محوری 21 مقوله فرعی تعیین شد. در مرحله کدگذاری انتخابی نیز مقوله‌های فرعی بر حسب ویژگی‌های علی، زمینه‌ای، مداخله‌گر، راهبرد و ابعاد جمع‌سپاری مالی طبقه‌بندی و الگوی مربوطه ارائه گردید. به‌طورکلی نتایج پژوهش حاضر بنیان دانش تأمین مالی جمعی را تقویت و توانایی پایین و فراهم نبودن بسترهای لازم برای درآمدزایی، وجود ساختارهای ضعیف و ناکارآمد باشگاه‌های فوتبال کشور و انباشته شدن بدهی‌ها در باشگاه‌ها را تأیید می‌نماید. امید است این مطالعه اکتشافی پایه و محرکی برای تلاش‌های آینده در جهت بهبود و بهینه‌سازی عملکرد باشگاه‌های فوتبال و کاهش بدهی‌ها و مشکلات مالی آن‌ها باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Explaining the Design of the Collective Financing Model of Iranian Football Clubs based on the Data Theory of the Foundation

نویسندگان [English]

  • mohamad najmi 1
  • Abbas Naghizadeh-Baghi 2
  • Nasrin Azizian kohan 3
  • Mehrdad Moharramzadeh 4
1 Ardabil, Mohaghegh Ardabili University, Faculty of Psychology and Educational Sciences,
2 Associate Professor of Sports Management Department, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
3 3. Associate Professor of Sports Management Department, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
4 4. Professor of Sports Management Department, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
چکیده [English]

Crowdfunding has become a valuable source of investment for new businesses and projects.

The present research was conducted with the purpose of explaining the design of the collective financing model of Iranian football clubs based on the data theory of the foundation. This research is applied in terms of purpose and in terms of collection method in the category of qualitative research and was conducted using the data theory method of the foundation. The statistical population of this research includes presidents and vice presidents of the football federation, the country's football league, presidents of football boards, managing directors and members of the board of directors of football clubs in the provinces of the country, and the sampling was continued with a targeted method until reaching theoretical saturation (N = 15). Research data analysis was done with MAXQDA2020 software. In this research, in order to check the validity of the methods of validity, transferability, reliability and verifiability, and to calculate the reliability, the method of agreement between the coders and determination of Felice Cappa coefficient was used. According to the first methodological process, the codes related to the topic were identified from the primary data, and 92 open codes were obtained. In the axial coding stage, 21 subcategories were determined. In the selective coding stage, sub-categories were classified according to causal, contextual, intervening, strategic and dimensions of financial crowdsourcing, and the corresponding model was presented. In general, the results of the current research strengthen the knowledge base of crowdfunding and confirm the low ability and lack of necessary platforms for income generation, the existence of weak and inefficient structures of football clubs in the country and the accumulation of debts in the clubs. It is hoped that this exploratory study will be the basis and stimulus for future efforts to improve and optimize the performance of football clubs and reduce their debts and financial problems

کلیدواژه‌ها [English]

  • crowdfunding
  • club
  • football
  • grounded theory