ارائه راهبردهای مناسب برای استقلال مالی باشگاه‌های ورزشی خصوصی حرفه‌ا‌ی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه تربیت بدنی، واحدشوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر،ایران

2 گروه تربیت بدنی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران

3 استادیار گروه تربیت بدنی،واحد اهواز،دانشگاه آزاد اسلامی،اهواز،ایران

10.22034/sms.2025.141716.1382

چکیده

هدف از این تحقیق ارائه راهبردهای مناسب برای استقلال مالی باشگاه‌های ورزشی خصوصی حرفه‌ای بود. روش تحقیق بصورت آمیخته(کیفی وکمی)انجام گرفت.جامعه آماری دربخش کیفی شامل کارشناسان حوزه مدیریت بازاریابی،مدیریت ورزشی، کارشناسان بازاریابی ورزشی ومدیران باشگاه های خصوصی بود.حجم نمونه بر اساس شاخص اشباع نظری برابر با 15 نفر می باشد.جامعه‌آماری در بخش کمی شامل مشتریان باشگاههای خصوصی ودانشجویان تحصیلات تکمیلی مدیریت ورزش که با استفاده از نرم‌افزار SPSS Sample Power انتخاب و تعداد آن‌ها برابر با 360 نفر بود. از روش نمونه گیری غیراحتمالی با حداکثر تنوع یا ناهمگونی استفاده شد. در بخش کمی، ابزار تحقیق شامل پرسشنامه استخراج شده از کدهای بخش کیفی بود که توسط نرم‌افزار Smart PLS نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس تجزیه و تحلیل داده ها،67 مفهوم اولیه،12 مقوله اصلی شناسایی شد.این مقوله ها شامل عوامل حقوقی وقانونی،تعامل بارسانه ها،بسترسازی جذب حامی مالی،توسعه جذب حامی مالی،بهبود قوانین برای حامیان مالی،اعطای تسهیلات به حامیان مالی،تربیت نیروهای متخصص،درآمدهای تجاری،عوامل مدیریتی،راهبردهای توسعه ورویکرداقتصادی بودند. با توجه به یافته‌های تحقیق حاضر، می توان گفت که این ابعاد هنگامی که در یک رویکرد جمعی ترکیب شوند، می توانند باعث تقویت بنیه مالی و در نتیجه رسیدن به استقلال مالی باشگاه های ورزشی

شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Providing Appropriate Strategies for the Financial Independence of Professional Private Sports Clubs

نویسندگان [English]

  • Reza Nazari 1
  • elham moradi 2
  • Atosa Ghasaminejad Dehkordi 3
1 PhD student, Department of Physical Education, Shoustar Branch, Islamic Azad University, Shoustar, Iran
2 Department of Physical Education, Shoustar Branch, Islamic Azad University, Shoustar, Iran
3 Assistant professor Department of physical Education,Ahvaz Branch,Islamic Azad University,Ahvaz,Iran
چکیده [English]

The purpose of this research was to provide appropriate strategies for the financial independence of professional private sports clubs. The research method was mixed (qualitative and quantitative). The statistical community in the qualitative section included experts in the field of marketing management, sports management, sports marketing experts and managers of private clubs. The sample size is equal to 15 people based on the theoretical saturation index. Statistics in the quantitative section include clients of private clubs and graduate students of sports management, who were selected using SPSS Sample Power software and their number was equal to 360 people. A non-probability sampling method with maximum diversity or heterogeneity was used. In the quantitative part, the research tool included a questionnaire extracted from the codes of the qualitative part, which was also analyzed by Smart PLS software. Based on the data analysis, 67 primary concepts and 12 main categories were identified. These categories include legal and legal factors, media interaction, creating a platform to attract financial sponsors, developing sponsor attraction, improving laws for financial sponsors, providing facilitiesTo financial sponsors, the training of specialist forces, business income, management factors, development strategies and economic approach. According to the findings of the present research, it can be said that these dimensions, when combined in a collective approach, can strengthen the financial foundation and, as a result, achieve the financial independence of sports clubs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Financial independence
  • sports marketing
  • sports clubs
  • income generation
  • financial support