مدل معادلات ساختاری تأثیر تصویر حامی و هویت تیمی بر واکنش مصرف‌کنندگان ورزش‌های الکترونیکی با تأکید بر مشارکت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 گروه علوم ورزشی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

3 گروه مدیریت ورزشی، پژوهشکده مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی علوم ورزشی ،تهران، ایران

10.22034/sms.2025.144577.1535

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی مدل معادلات ساختاری تأثیر تصویر حامی و هویت تیمی بر واکنش مصرف‌کنندگان ورزش‌های الکترونیکی با تأکید بر مشارکت، با استفاده از مدل معادلات ساختاری است. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی، از نظر راهبرد، کمی و همبستگی، و از نظر نحوه گردآوری داده‌ها، میدانی و مقطعی است. جامعه آماری شامل ورزشکاران و بینندگان فعال در حوزه ورزش‌های الکترونیکی بود که با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار مذکور تعداد نمونه را برای توان آزمون 80 درصد 420 نمونه مکفی می‌دانست. ابزار پژوهش حاضر پرسشنامه بود که عوامل حامی‌گری از پرسشنامه کاستا و همکاران (2022)، برای سنجش تصویر حامی از پرسشنامه ادی و کورک (2018)، همچنین برای سنجش هویت تیمی از پرسشنامه تسوردیا و همکاران (2018) و برای سنجش مشارکت از پرسشنامه هوربل و همکاران (2016) و برای اندازه‌گیری متغیر واکنش به حمایت‌گری از پرسشنامه کاستا و همکاران (2022) استفاده شد. جهت بررسی و تحلیل داده‌ها از رویکرد مدل معادلات ساختاری استفاده گردید که از نرم افزار Smart PLS 3.2.9 برای تجزیه و تحلیل استفاده گردید. نتایج بدست آمده از ازمون مدل معادلات ساختاری نشان داد که، مولفه های فراگیری حامی، خلوص نیت حامی، نگرش به حامی و متغیر هویت تیمی بر تصویر حامی اثرگذار است. همچنین نتایج نشان دادکه تصویر حامی و مشارکت شرکننده گان بر علاقه، قصد خرید و تبلیغات شفاهی مصرف کننده گان ورزش های الکترونیک اثرگذار است. یافته‌های تحقیق نشان داد که حمایت مالی و هویت تیمی از طریق ارتقاء مشارکت و بهبود تصویر حامی، تأثیر معناداری بر واکنش مصرف‌کنندگان دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Structural Equation Model of the Impact of Financial Support and Team Identity on the Responses of Electronic Sports Consumers: The Role of Engagement and Sponsor Image

نویسندگان [English]

  • baktash ghaidi 1
  • ali asghar dorodyan 2
  • mostafa afshari 3
  • shiva azadfada 1
1 Department of Sports Management, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Department of Sport Sciences, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Department of Sport Management, Sport Management Research Center, Sport Sciences Research Institute, Tehran, Iran
چکیده [English]

With the rapid growth of electronic sports (eSports), identifying the factors influencing consumer responses in this field is of increasing importance. This study aimed to investigate the effect of financial sponsorship and team identity on eSports consumer responses, considering the mediating roles of involvement and sponsor image, using structural equation modeling (SEM). The research is applied in nature, quantitative and correlational in strategy, and field-based and cross-sectional in terms of data collection. The statistical population included active eSports athletes and spectators selected through convenience sampling. A sample size of 420 was determined to ensure 80% statistical power. Data were collected via a questionnaire: sponsorship components were measured using Costa et al. (2022), sponsor image using Eddy and Cork (2018), team identity using Tsordia et al. (2018), involvement using Hurbelet et al. (2016), and consumer response to sponsorship using Costa et al. (2022). Data analysis was conducted using Smart PLS 3.2.9. The results revealed that sponsor ubiquity, sponsor sincerity, attitude toward the sponsor, and team identity had significant effects on sponsor image. Furthermore, sponsor image and involvement significantly influenced consumers’ interest, purchase intention, and word-of-mouth communication in the eSports context. The findings indicate that financial sponsorship and team identity significantly affect consumer responses through enhanced involvement and an improved sponsor image. These results highlight the importance of strategic planning in marketing and sponsorship within the eSports industry. Marketing managers and sponsors are recommended to strengthen team identity and design appealing sponsorship campaigns to enhance consumer engagement and build a favorable brand image among eSports audiences.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Team identity
  • electronic sports
  • financial support
  • consumer behavior response
  • engagement