تاثیر تعامل مشتری بر ارزش ویژه برند باشگاه های ورزشی با تاکید بر اعتماد برند و هویت برند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

هیات علمی دانشگاه فرهنگیان

10.22034/sms.2025.144673.1539

چکیده

هدف پژوهش حاضر تبیین نقش تعامل مشتری بر ارزش ویژه برند باشگاه های ورزشی ایروبیک استان یزد با نقش میانجی گری اعتماد برند و هویت برند بود. پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود و به شیوه پیمایشی اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش مشتریان باشگاه های ورزشی ایروبیک استان یزد بودند. با توجه به نامشخص بودن حجم دقیق جامعه، نمونه آماری با فرض نامحدود بودن جامعه و بر اساس جدول کرجسی و مورگان، ۳۸۴ نفر تعیین شد. ابزار اندازه‌گیری پرسشنامه‌های استاندارد تعامل مشتری (Lee & Park, 2024)، اعتماد برند (Roest & de Graaf, 2023)، هویت برند (Alakkas et al., 2022) و ارزش ویژه برند (Azimzadeh et al., 2019) بود. پایایی پرسش‌نامه‌ها با استفاده از آزمون آفای کرونباخ به ترتیب 84/0، 76/0، 81/0، 85/0 برآورد گردید. یافته‌های حاصل از تحلیل داده‌ها با استفاده از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری، حاکی از آن بود که تعامل مشتری بر ارزش ویژه برند، اعتماد برند و هویت برند تاثیر مثبت و معناداری داشت، همچنین اعتماد برند و هویت برند بر ارزش ویژه برند، اثر مثبت و معناداری داشتند. لذا مدیران باشگاه های ورزشی با بهره‌گیری و توجه به ابعاد موثر بر تعامل با مشتریان به ارتقای اعتماد به برند مشتریان و شکل‌گیری هویت برند کمک نمایند، تا بدین‌وسیله ارزش ویژه برند باشگاه خود را در میان مشتریان هدف به طرز محسوسی افزایش دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Impact of Customer Engagement on Brand Equity of Sports Clubs with Emphasis on Brand Trust and Brand Identity

نویسنده [English]

  • fereshte kotobi
Faculty of Farhangian University
چکیده [English]

Abstract

The purpose of this study was to explain the role of customer engagement on the brand equity of aerobics sports clubs in Yazd Province, emphasizing the mediating role of brand trust and brand identity. This research was causal in nature and conducted using a survey method. The statistical population consisted of customers of aerobics sports clubs in Yazd Province. Since the exact size of the population was unknown, the sample size was determined as 384 individuals based on Krejcie and Morgan’s table, assuming an infinite population. The measurement instruments were standard questionnaires for customer engagement (Lee & Park, 2024), brand trust (Roest & de Graaf, 2023), brand identity (Alakkas et al., 2022), and brand equity (Azimzadeh et al., 2019). The reliability of the questionnaires, assessed using Cronbach’s alpha, was estimated to be 0.84, 0.76, 0.81, and 0.85, respectively. The findings from data analysis using structural equation modeling indicated that customer engagement had a positive and significant effect on brand equity, brand trust, and brand identity. Moreover, brand trust and brand identity both had positive and significant effects on brand equity. Therefore, managers of sports clubs can enhance customers’ trust in the brand and strengthen brand identity by focusing on factors that influence customer engagement, thereby significantly improving the brand equity of their clubs among target customers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Brand Trust
  • Brand Equity
  • Customer Engagement
  • Sports Clubs
  • Brand Identity