آینده پژوهی نیروهای تأثیرگذار بر برند پوشاک ورزشی در ایران با تأکید بر عدم قطعیت ها در افق 1414

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه تربیت بدنی ، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، مبارکه، اصفهان، ایران

2 گروه تربیت بدنی ، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، مبارکه، اصفهان، ایران.

3 دانشیار مدیریت ورزشی، مرکز تحقیقات طب ورزشی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران

10.22034/sms.2024.140362.1280

چکیده

کنترل نکردن عدم قطعیت‌ها می‌تواند به مشکلات و مخاطرات مختلفی برای برندهای پوشاک ورزشی در افق‌‌های پیش‌‌رو منجر شود، لذا لازم است از طریق آینده‌‌پژوهی مدیریت شوند. از این‌‌رو، هدف این مطالعه آینده‌‌پژوهی نیروهای تأثیرگذار بر برند پوشاک ورزشی در ایران با تأکید بر عدم قطعیت‌‌ها در افق 1414 بود. این پژوهش از منظر شیوه گردآوری داده‌ها کیفی- کمی و راهبرد آن رویکرد آینده‌‌پژوهی است. مشارکت‌‌کنندگان این پژوهش را صاحب‌‌نظران حوزه برندهای پوشاک ورزشی (تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، بازاریابان برند و سازندگان برندهای پوشاک ورزشی) تشکیل می‌‌دادند. در بخش کیفی انتخاب مشارکت‌‌کنندگان با روش نمونه‌‌گیری هدفمند انجام شد و مبتنی بر اشباع نظری با 18 نفر از آن‌‌ها مصاحبه شد. در بخش کمی روش نمونه گیری برحسب معیار بود و براساس معیارهایی که گروه تحقیق انتخاب کرد از بین 18 مشارکت کننده مرحله اول 10 شرکت کننده به عنوان شورای راهبردی برای ادامه کار انتخاب شدند. جهت گردآوری داده‌های کیفی از مصاحبه نیمه‌‌ساختاریافته و داده‌های کمی از ماتریس 51×51 استفاده شد. یافته‌ها نشان داد از مجموع 51 نیروی تأثیرگذار خارجی و داخلی بر برندهای پوشاک ورزشی در ایران 4 نیرو تحت عناوین توان رقابت پذیری بین المللی، دسترسی به مواد اولیه، ظرفیت تولید و شبکه توزیع عدم‌‌قطعیت‌‌های پیش روی برندهای پوشاک ورزشی هستند. براین اساس متولیان برندهای پوشاک ورزشی لازم است در برنامه‌‌ریزی و هدف‌‌گذاری خود به اثرگذاری این نیروها توجه کنند، زیرا بیشترین نقش را شکل دهی به آینده برندهای پوشاک ورزشی در ایران دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Future Study of Influential Forces on Sportswear Brand in Iran with an Emphasis on Uncertainties in the horizon of 2035

نویسندگان [English]

  • Mahdi Tongtakabi 1
  • Elham Moshkelgosha 2
  • mina mostahfezian 3
1 Department of physical education, Mobarakeh Branch, Islamic Azad University, Mobarakeh, Isfahan, Iran
2 Department of physical education, Mobarakeh Branch, Islamic Azad University, Mobarakeh, Isfahan, Iran
3 Associate professor on sport management, Sport Medicine Research Center, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
چکیده [English]

Not controlling uncertainties can lead to various problems and risks for leading sportswear brands in the future. Therefore, it is necessary to manage them through future-oriented foresight methods. Hence, the purpose of this future study was to investigate the influential forces on sportswear brands in Iran with an emphasis on uncertainties in the horizon of 2035. This research utilized a qualitative-quantitative data collection method and employed a future study approach. The participants of this study included stakeholders in the sportswear brand domain (manufacturers, distributors, brand marketers, and sportswear brand creators). In the qualitative section, participant selection was carried out using purposive sampling and theoretical saturation, where 18 participants were interviewed. In the quantitative section, the sampling method was criterion-based, and based on the criteria chosen by the research group, 10 out of 18 participants were selected in the first stage as the strategic council for further work. For qualitative data collection, semi-structured interviews were conducted, and for quantitative data, a 51×51 matrix was utilized. To evaluate the validity and reliability of the results, the credibility, transferability, conformability, process audit trail, and within-subject agreement strategies were executed. The findings illustrated that out of a total of 51 external and internal influential forces on sportswear brands in Iran, four forces, namely international competitiveness, access to raw materials, production capacity, and distribution network uncertainties, are the pivotal uncertainties facing sportswear brands. Therefore, the stewards of sportswear brands need to consider the impact of these forces in their planning and goal-setting, as they play the most significant role in shaping the future of sportswear brands in Iran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Future Study
  • Sportswear Brands
  • Future Imaging
  • Strategic Management
  • Uncertainty Management