رابطه ارزش های فرهنگی با رفتار خرید مشتریان پوشاک با توجه به نقش میانجی انتخاب برند( مورد مطالعه: پوشاک ورزشی تکنیک خوزستان)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 1) دانشجوی کارشناسی ارشد مدریت بازاریابی در ورزش، دانشگاه پیام نور، البرز، کرج

2 دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

3 استادیار مدیریت ورزشی، پیام نور تهران، ایران

10.22034/sms.2024.141331.1357

چکیده

این پژوهش نقش میانجیگری انتخاب برند در رابطه علی ارزش‌های فرهنگی با رفتار خرید مشتریان پوشاک برند ورزشی تکنیک در استان خوزستان را بررسی می‌کند. روش تحقیق توصیفی-همبستگی، کاربردی و مقطعی است. جامعه آماری شامل تمام مشتریان برند ورزشی تکنیک و تولیدی های پوشاک ورزشی در خوزستان است. حجم نمونه 216 نفر با روش نمونه‌گیری غیرتصادفی دردسترس انتخاب شد.ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل پرسشنامه‌های استاندارد ارزش‌های فرهنگی هافستد، آمیخته بازاریابی از دیدگاه مشتریان، و عوامل موثر بر انتخاب برند میرداودی(1394)است. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون t تک نمونه‌ای و مدل‌سازی معادلات ساختاری توسط نرم‌افزارهای Smart PLS نسخه 3و SPSS نسخه 26انجام شد. نتایج نشان داد ارزش‌های فرهنگی بر انتخاب برند مشتریان پوشاک ورزشی تأثیر دارند و انتخاب برند به عنوان متغیر میانجی جزئی در رابطه علی ارزش‌های فرهنگی و رفتار خرید مشتریان محصولات پوشاک ورزشی برند تکنیک عمل می‌کند. پیشنهاد می‌شود شرکت‌ها و برندها با شناخت ارزش‌های فرهنگی مشتریان، استراتژی‌های بازاریابی خود را تنظیم کنند و با توجه به تغییرات فرهنگی، محصولات، بسته‌بندی، تبلیغات و تجربه مشتری را به‌روزرسانی نمایند. همچنین، جمع‌آوری و تحلیل مداوم بازخوردهای مشتریان و اعمال بهبود بر اساس آنها برای موفقیت بیشتر ضروری است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Relationship between Cultural Values ​​and Clothing Customer Behavior Considering the Media of Brand Selection (Case Study: Khuzestan Technique Sports Clothing)

نویسندگان [English]

  • Negar Bandani 1
  • Hosein Poursoltani Zarandi 2
  • Reza Shajie 3
1 M.Sc. Student in Sports Marketing Management, Payame Noor University, Alborz, Karaj
2 Associate Professor of Department of Sport Management, Payam Noor University, Tehran, Iran
3 Associate Professor of Sports Management, Payame Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]

This study examines the mediating role of brand choice in the causal relationship between cultural values and the purchasing behavior of customers of the Technique sportswear brand in Khuzestan Province. The research methodology is descriptive-correlational, applied, and cross-sectional. The statistical population includes all customers of the Technique sportswear brand and sportswear manufacturers in Khuzestan. A sample size of 216 individuals was selected using a non-random convenience sampling method. Data collection tools included standardized questionnaires on Hofstede's cultural values, the marketing mix from the customers' perspective, and factors influencing brand choice by Mirdavoodi (2015). Data analysis was conducted using one-sample t-tests and structural equation modeling with Smart PLS version 3 and SPSS version 26 software. The results showed that cultural values influence the brand choice of sportswear customers and that brand choice partially mediates the causal relationship between cultural values and the purchasing behavior of customers of the Technique sportswear brand. It is recommended that companies and brands adjust their marketing strategies by understanding the cultural values of their customers, and update products, packaging, advertising, and customer experience in line with cultural changes. Additionally, continuous collection and analysis of customer feedback and implementing improvements based on this feedback are essential for greater success.

کلیدواژه‌ها [English]

  • brand choice
  • cultural values
  • purchasing behavior
  • customers
  • sportswear